Forum Makina
Forum Makina
HABER MERKEZİ

Seçimlerinizi yaparak tüm haberlerimize ulaşabilirsiniz.

HABER ABONELİĞİ

Sektördeki gelişmeler, yeni ürünler ve aktivitelerle ilgili olarak bizden düzenli bilgilendirme mailleri almak için
abone olunuz.

HABERLERİMİZ
2014
İş Makinası - Avrasya Tüneli’nde dev köstebek işe başlıyor
Avrasya Tüneli’nde dev köstebek işe başlıyor

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, Marmaray Projesi’nin kardeşi olarak nitelendirdikleri Avrasya Tüp Tünel Projesi’nde 14 metre yüksekliğe sahip dev köstebeğin montajının tamamlandığını açıkladı.

Maliyeti 2 milyar TL’nin üzerinde bulunan projenin, doğu yönündeki kazı çalışmalarında ilerlemenin yüzde 70’in üzerinde olduğunu belirten Lütfi Elvan, tünel açma makinesinin (TBM) hizmete girmesi ile boğazın altından delme işlemlerinin başlayacağını vurguladı.

Bakan Elvan, projede kullanılacak tünel açma makinesinin Boğaz'ın zemin şartlarıyla basınç ortamına özel olarak tasarlandığını ve Almanya’da yaptırıldığını açıkladı. Söz konusu delme makinesinin 14 metre çapı ile 4 katlı bina yüksekliğinde olduğunu belirten Elvan; “Bu dev köstebek Haydarpaşa Limanı'ndan Cankurtaran'a kadar olan 3,4 kilometreyi Boğaz'ın 106 metre altından kazacak. 3 bin 400 ton ağırlığında olan ve 120 metre uzunluğundaki bu dev makineyi 40 metre derinlikte monte ettik, yakında delme işlemlerine başlıyoruz. Günde yaklaşık 10 metre kazı yapacak bu dev köstebek ile 1,5 yıldan kısa sürede kazı işlemlerini tamamlamış olacağız” diye konuştu.

Kesici kafa, 750 tonluk vinç ile indirildi

Makine Müdürü Mevlana Ağaoğlu, TBM’in en son ve ağır parçası olan kesici kafanın başarıyla indirilip bağlantısının gerçekleştirildiğini kaydetti. Ağaoğlu; TBM kesici kafası, 750 tonluk vincin kapasitesi maksimumda kullanılarak başarıyla indirildi. Bu esnada vincin gösterge panosunda 420,8 ton yük, 22,6 metre yarıçap için 430,1 kaldırma kapasitesi izlendi. Yükü dengelemek için ise kuyrukta 390 ton denge ağırlığı vardı” şeklinde konuştu. Mevlana Ağaoğlu, Nisan ayı sonunda tünel delme işleminin başlayacağını bildirerek, projede emeği geçen herkese teşekkür etti.

Proje bilgileri

Temeli 26 Şubat 2011’de atılan ve İstanbul’un Asya ile Avrupa yakalarını, deniz tabanının altından geçen bir karayolu tüneli ile birbirine bağlayacak Avrasya Tüneli / İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi, Kazlıçeşme ile Göztepe hattındaki toplamda 14,6 kilometrelik bir güzergahı kapsıyor. Projenin 5,4 kilometrelik bölümü, deniz tabanı altına özel bir teknoloji ile inşa edilecek iki katlı tünelden oluşuyor. Avrupa ile Asya yakalarında ise toplam 9,2 kilometrelik güzergahta da iyileştirme çalışmaları yapılacak.

Proje, 285 milyon 121 bin 188 dolar tutarında özkaynak, 960 milyon dolarlık kredi kullanılarak, toplam 1 milyar 245 milyon 121 bin 188 dolar yatırımla 55 ayda tamamlanacak. Yapı Merkezi ve SK E&C tarafından kurulan YMSK Ortak Girişimi’nün yüklendiği projede bünyesinde, Yapı Merkezi’nin gerçekleştirdiği Dubai Metrosu, İzmir Metrosu, Antalya ve İstanbul Tramvayları, İstanbul, Eskişehir ve Kayseri Hafif Raylı Sistemi ve Taksim-Kabataş Füniküler Sistemleri projelerinde görev alan deneyimli mühendisler yer alıyor.

Boğaz geçişi tünelinde sadece bu projeye özel olarak tasarlanan TBM (Tunnel Boring Machine – Tünel Kazma Makinesi) kullanılacak. Makine, bentonit bulamacı kullanan tünel açma makineleri arasında 11 bar değerindeki işletme basıncı ile dünyada ilk sırada, 13,7 metre kazı çapıyla da 6. sırada yer alıyor. Anadolu yakasından başlayacak olan tünel inşaatı, Tünel Kazma Makinesi’nin deniz tabanının yaklaşık 25 metre altından toprağı kazarak ve iç çeperleri oluşturarak ilerlemesi sonucunda Avrupa yakasında tamamlanacak. TBM’in  günlük ilerleme hızı ortalama 8-10 metre olacak.

Boğaz geçişinin dışında kalan bağlantı tünellerinin inşası NATM (New Austrian Tunnel Method – Yeni Avusturya Tünel Yöntemi) yöntemiyle gerçekleştirilecek.

Projenin tünel bölümü dışında kalan, her iki yakadaki genişletilen yaklaşım yolları ve iyileştirilen kavşaklar, inşaatın tamamlanmasıyla İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne devredilecek. Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ), 25 yıl 11 ay ve 9 gün süreyle işletim ve bakımından sorumlu olacağı tüneli, bu sürenin sonunda T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne (AYGM) verecek.

Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina