Forum Makina
HABER MERKEZİ

Seçimlerinizi yaparak tüm haberlerimize ulaşabilirsiniz.

HABER ABONELİĞİ

Sektördeki gelişmeler, yeni ürünler ve aktivitelerle ilgili olarak bizden düzenli bilgilendirme mailleri almak için
abone olunuz.

HABERLERİMİZ
2019
İş Makinası - İş makinelerinin kontrolü uydulara geçiyor
İş makinelerinin kontrolü uydulara geçiyor

İş makinelerinin kontrolü uydulara geçiyor!

Madenlerde ve büyük ölçekli inşaat sahalarında, yöneticilerin çalışmaları uzaktan izlemelerine imkân sağlayan ve genellikle ‘Şahin Tepesi’ olarak adlandırılan yüksek konumlu alanlar vardır. Hatta keyifli zamanlara burası mangal yapmak için de idealdir. Ancak teknolojideki gelişmeler, bu alanların artık sadece güzel manzara karşısında öz çekim amaçlı kullanılmasına sebep olacak gibi görünüyor.


Otomotiv sektörüne benzer şekilde iş makinelerinde de yeni teknolojilerin odak noktasında otonom kullanım, tamamen elektrikli veya hibrit tahrik sistemleri ve nesnelerin interneti bulunuyor. İş makinelerinin kontrolünün uydulara geçmesi’ ifadesi ilk bakışta biraz ütopik gelebilir. Ancak dosyamızı okuduktan sonra siz de kaçınılmaz olan bu kademeli dönüşüme giden yol üzerinde hızla ilerlediğimize hak vereceksiniz.

Uydu takip sistemleri, temelde benzer prensiplere sahip olsa da markadan markaya değişkenlikler gösteriyor. Sistem üzerinden makinenin anlık veya geçmişine yönelik performans, kullanım detayları, arıza, yakıt tüketimi gibi konularda çok detaylı bilgiler alınabiliyor. Yöneticiler bilgisayarları veya akıllı telefonları üzerinden sisteme ulaşabiliyorlar. Sistemden alınan bilgiler doğrultusunda gerek operasyon gerekse bakım anlamında etkin çalışmalar yapılarak makinelerden daha düşük maliyetlerle daha yüksek performans alınması sağlanıyor.

Türkiye’de faaliyet gösteren belli başlı markaların sistemlerini dosyamız kapsamında sizin için araştırdık:


Case, SiteWatch ile kontrolü elden bırakmıyor 


Case’in ihtiyaç duyan müşterileri için opsiyonel olarak sunduğu makine ve performans takip sistemleri; iş makinesi grubunda SiteWatch isimi ile sunuluyor. Müşteri filolarındaki makine sayısı arttıkça daha da önem kazanan bu sistemler; makinenin dünya üzerindeki koordinatlarını belirlemek için kullanılan bir GPS anteni, makine üzerindeki sensörlerden gelen verileri almak üzere can bus sistemine bağlanan bir tesisat ve içinde bir sim kart barındıran, verileri birleştirip mobil internet aracılığıyla sunucuya gönderen bir modemden oluşuyor. İş makinelerine uygulanabilen sistemin yedek parçaları da bayi ve servisler üzerinden temin edilmekte.



Uygulamanın modemi aynı zamanda bir kontrol ünitesi olup makineden alınan tüm verileri belirli bir süre kaydediyor ve belli periyotlarda ana sunucuya gönderiyor. Bilgiler, sunucuda o makine için ayrılmış ilgili alana kaydediliyor. Dolayısıyla sim kart kullanımı, alan ayrılması ve kaydedilen verilere kullanıcıların ulaşabilmesi işlemleri için bir abonelik gerekiyor. Hem aboneliğin hem de fiziki parçaların filodaki her makinede bulunması gerektiği uygulama için kullanıcılar, 1-5 yıl arası aboneliklerden birini seçebiliyorlar.

Farklı veriler görüntüleniyor


SiteWatch ile makinenin dünya üzerindeki yeri ve hareketleri görünürken, makine üzerindeki tüm sensörlerden gelen veriler geçmişe dönük ya da canlı olarak görüntüleniyor. Verilerin çeşitliliği, sistemin alımı sırasında müşterinin takıldığı makinenin teknik donanım özelliklerine göre değişiklik gösterebiliyor. Bu veriler arasında çalışma saati, motor devri ve yükü, yakıt seviyesi ve tüketimi, yağ-su gibi sıvı sıcaklıkları, ilerleme hızı, dönen mekanizmaların devirleri ve alarm kodları yer alıyor. Ayrıca makine üzerindeki veri dosyalarının portal aracılığıyla masa üstü bilgisayara aktarımı da mümkün oluyor. Bu özellik, makinenin monitöründeki bazı kayıtlı dosyaların aktarılmasına imkân veriyor. Böylelikle dosyaları almak için makinenin yanına gitmeye gerek kalmadığından iş gücü tasarrufu yapılması da sağlanıyor.



Anında rapor ve iletişim imkânı


Bilgisayardan ya da akıllı telefonlardan ulaşılabilen SiteWatch, makinelerin günlük performansına dair çalışma periyodu, yakıt tüketimi, kullanım durumu gibi bazı ana başlıklarda hazır raporlar da sunuyor. Müşteriler, ölü saatlerin yok edilmesini ve gerçek çalışma saatlerinin artmasını sağlayan bu raporları, istedikleri tarih ve saat aralığını sisteme yazarak görüyorlar.

Önleyici bakım faaliyetleri

TürkTraktör bu sistem sayesinde bir iş modeli olarak kurgulanan üç aşamalı bir önleyici bakım faaliyeti yürütüyor. İlk aşamada belirli bir kullanıcı için tanımlanan, makine verilerinin depolandığı portale, ilgili birimler ulaşarak makineleri izliyor. Anlık izleme veya geçmişe dönük verilerin incelenmesi sırasında anormal bir durum veya bir alarm kodu ile karşılaşılması halinde, operatör veya makine yetkilisi ile iletişime geçilerek çözüm önerileri sunuluyor. Periyodik bakımlar, sistem sayesinde otomatik olarak takip ediliyor. Makine, periyodik bakım zamanına makul bir süre kala bir e-mail ile sahibini, sorumlu kişiyi ve TürkTraktör’ün ilgili birimlerini bilgilendiriyor. Bu bilgilendirmenin akabinde TürkTraktör ilgili birimleri müşteri ve en yakın yetkili servis ile iletişime geçerek bakım randevusu oluşturuyor.



İkinci aşamada TürkTraktör’ün ilgili birimleri, portaldeki verilerin analizi sonrasında bir müdahaleye ya da parça değişimine ihtiyaç olabilecek durumlarla karşılaşırsa, en yakın yetkili servisi detaylarla ilgili bilgilendirip bakım zamanı veya gereken durumda makineye müdahale etmesini sağlıyorlar. Son aşama olarak yapılan öneyici bakım faaliyetleri ve ilgili notlar SiteWatch’a girilmekte, makinenin sağlıklı bir şekilde çalışıp çalışmadığı sistemden kontrol edilmektedir.

Bu faaliyetler SiteWatch un sadece bir uydu takip sistemi olmadığını göstermektedir. Sitewatch sayesinde iş makinesi sahipleri, makine bakım takibi için harcadıkları zamanı büyük oranda azaltmakta, arta kalan bu zamanda kendi işlerine ve müşterilerine odaklanmaktadırlar.  Filolarını daha efektif yönetmek için takip cihazı talep eden müşteriler, sadece donanım ve aboneliği satın alabileceği gibi, halihazırda kullandıkları CASE markalı iş makinaları için de bu sisteme sahip olabiliyorlar.


Artık tüm Cat’ler uydu takip sistemli geliyor


Borusan Cat, her müşteri ve her şantiyenin beklenti ile ihtiyaçlarının farklı olduğunun bilincinde olarak uydu takip sistemlerini pazara sunuyor. Markanın Türkiye pazarına sunduğu iş makinelerinde yaklaşık 2005 yılından beri makine türüne göre takılmaya başlanan sistemler, 2018 yılından itibaren tüm modellerde fabrikalardan montajı yapılmış şekilde yer almaya başladı. Günümüzde Türkiye genelindeki 11.500’ü aşkın Cat iş makinesinde bu sistemler bulunuyor.



Sistem, Product Link adı verilen donanım ve bu donanımın verileri gönderdiği çeşitli ara yüzlerden oluşuyor. (VisionLink, MCC, CEDE gibi—My Cat Com ; MCC- My Cat com ve Caterpillar Equipment Data Explorer) Data link vasıtasıyla makinelerin ana beyinlerinden toplanan bilgiler, uydu veya GSM teknolojisi kullanılarak Caterpillar’ın geliştirmiş olduğu ara yüzlere transfer ediliyor. Müşteriler, kendilerine açılan hesaplarla bu ara yüzleri kullanarak makinelerini uzaktan izleme şansına sahip oluyorlar.

İhtiyaca göre fiyatlandırma

Makinenin aylık yükte ve rölantide harcadığı çalışma saati, lokasyon, aylık yakıt tüketimleri, makinenin kaydettiği arıza kodları gibi birçok temel bilginin görüldüğü my.cat.com adlı ara yüz müşteri portalı, tamamen ücretsiz olarak müşterilerin hizmetine sunuluyor. Bununla birlikte günlük çalışma saati ve yakıt tüketimleri, kantar, çevrim zamanı, planlı bakım takibi, uyarı kurabilme gibi çok daha detaylı özelliklere sahip VisionLink ara yüzü de makul ücretlerle fiyatlandırılıyor. Bu fiyatlandırma makinenin verebileceği bilginin kapasitesine, Cat müşterilerinin ihtiyacına ve alınacak olan aboneliğin türüne göre değişkenlik gösteriyor.



Sistemin faydaları ve Borusan Cat’in katkıları


Makine popülasyonunun yoğunluğuna göre müşterinin odaklanması gereken sahalar ve Borusan Cat’in yer alması gereken noktalar belirleniyor. Ekipler, makine çalışma saati ve yakıt tüketim bilgilerini aynı ürün grubundaki diğer makineler ile kıyaslıyor ve müşteri ihtiyaçlarını şekillendirip, yol gösterici olabiliyorlar. Böylece yoğunluktaki makine grubu ve onların çalışma saati bilgilerine göre, Borusan Cat stoklarında hangi parçaların daha fazla yer alması gerektiğine dair bir envanter de çıkarılıyor. Şirket ayrıca arıza öncesi planlı bakım-onarım hizmetleriyle, müşterilerin makine yatma sürelerini minimuma indiyor ve rölanti süreleri takip edilerek gereksiz iş gücü azaltılıyor. Yakıt sarfiyatı takibatıyla da tüketimlerin kontrol altında tutulması sağlanıyor. Ayrıca bu kriterler doğrultusunda makine operatörlerinin varsa eğitim ihtiyaçlarını belirleniyor.
Serviste zamanında müdahale sağlanıyor 

Borusan Cat, bu sistemi servis hizmetlerinde de etkin kullanıyor. Kondisyon takip mühendislerinin anlık arıza kodu takipleri ile müşteriler bilgilendiriliyor. Gerekli durumlarda test ve ölçümleri yapımı için sahaya kondisyon takip teknisyeni ücretsiz olarak gönderiliyor ve makinenin durumu hakkında daha detaylı bilgi ediniyorlar. Bu sayede ciddi arızalar meydana gelmeden önce, müşteriler ile birlikte alınması gereken aksiyonlar belirleniyor. Bakım zamanlarında “Müşteri Destek Anlaşması”na sahip müşteriler aranıyor ve bakım hizmeti için gerekli planlama yapılıyor.



Dış servis için gönderilen Borusan Cat teknisyenleri, makinedeki arıza kodlarına göre hazırlıklı ve gereken parçalar yanlarında olacak şekilde müdahale edip arızayı çözüyorlar. Böylelikle hem müşteriler daha kısa sürede daha az maliyetle makinesini tamir ettiriyor hem de Borusan Cat iş gücünü verimli kullanmış oluyor. Firma Kasım ayı içerisine devreye aldığı Remote Service işi ile birlikte, makinelere uzaktan bağlanarak beyinlerine software güncellemesi de yapabiliyor. Güncellenmesi gereken yazılım için kilometrelece yol kat etmek zorunda kalınmayacak bu uygulama, firmanın verimlillik ve iş gücü tasarrufu konularındaki diğer bir inovasyonu olarak göze çarpıyor.


DoosanCONNECT ile müşteri makineleri verimli çalışıyor

MAATS İnşaat Makinaları’nın Türkiye’de distribütörlüğünü üstlendiği Doosan’ın iş makinelerinde kullanılan DoosanCONNECT; filo yönetimi, şantiye iş verimliliği, kestirimci-önleyici bakım yönetimi ve raporlama konularında makine sahipleri ve kullanıcıları ile servislere çok yönlü kolaylıklar sunmayı ve zaman-maliyet avantajları sağlamayı hedefliyor.


 
2017 yılından bu yana Türkiye’de Doosan marka toplam 238 adet paletli-lastikli ekskavatör, lastikli yükleyici ve belden kırma kamyonda yer alan sistem, temel olarak uydu ve GSM üzerinden makinelerle bağlantı kuruyor.

DoosanCONNECT; makine üzerine bağlanmış telematik terminal ve ilgili makineye monte edilmiş anten üzerinden, Doosan uydusu aracılığıyla internetten kullanıcılara gerekli bilgilerin ulaştırılmasını sağlıyor. Sistem bileşenleri donanım (EPOS), terminal cihazı (DoosanCONNECT modülü), anten (GPS, GSM) ve kablo bağlantılarından oluşuyor.

Sistem nasıl işliyor?

İlgili makinenin dizel motor elektronik ünitesi (EPOS/VCU)  tarafından paylaşılan bilgiler, DoosanCONNECT modülü tarafından işleniyor. Modül ile günlük konum, gerçek zaman, makine kullanım, yakıt bilgileri ve ortalamalar, filtre-yağ bakım yönetimi, makine arıza ikaz bilgileri, lokasyon sınırlama, uzaktan motor kilitleme, devir sınırlama, uzaktan kumanda paneli ve rapor alma gibi bilgilere erişiliyor. Bu bilgiler makinenin kabini üzerindeki anten sayesinde, Dual sistem (GSM,uydu) tarafından algılanıp internetteki www.doosanconnect.com adresinden tanımlanmış şifreler kullanılarak ilgililerle paylaşılıyor. Bu programdan, izlenecek Doosan makinelerin seri numaraları girilerek belli bilgilerin alınması mümkün hale geliyor.
Dual sistemi, GSM’nin çalışmadığı yerlerde uydunun devreye girmesine yardımcı oluyor. Özellikle GSM’e göre daha yüksek kapsama alanına sahip olan uydu bağlantısı maden ve taş ocakları gibi sahalarda verilerin sorunsuz işlenmesini beraberinde getiriyor. DoosanCONNECT uydu takip sisteminin akıllı cep telefonlarında kullanılabilen (IOS ve Android) mobil   uygulaması da bulunuyor. Bu kullanımlardan dolayı müşterilerden herhangi bir ücret talep edilmiyor. 



Avantajları


Makinenin çalışma yeri ve alanının, DoosanCONNECT aracılığıyla Google Map üzerinden izlenilmesi güvenliği sağlıyor. Çalışma alanı dışına makinenin çıkması durumunda ikaz alınıyor. Kullanılan yakıt miktarı raporlanabildiğinden operatör ya da kullanım modu hataları görülüyor, gerekli iyileştirme girişimleri yapmak mümkün hale geliyor. Arıza ikazları ve filtre-yağ değişim zamanları izlendiği için periyodik bakımlar programlanarak zaman kayıpları önleniyor.

Kolay servis planlaması


DoosanCONNECT sistemi, makine sahipleri ve şirketlere bakım planlamalarında yardımcı oluyor. Arızaların ilerlemeden giderilmesi için sistemden alınan ikazlar, problemlerin büyümeden servis kanalı ile giderilmesini sağlıyor. Makine arızalarında, kullanım geçmişindeki tarihçe izlenerek, tekrarlanabilecek arızaların önüne geçmek mümkün oluyor. Çalışma saati ve kullanım modları incelenerek makine performansı ve verimliliği hakkında yorum yapılabiliyor.


HİDROMEK Smartlink ile kapsamlı takip ve analiz sunuyor


HİDROMEK’in Smartlink uzaktan takip sistemi; kazıcı yükleyici ürün grubunda ALPHA Serisi’ne ait A8 paketinde ve SUPRA Serisi’ne ait makineler ile ekskavatör ürün grubuna ait tüm makinelerde standart olarak bulunuyor. Diğer makine tiplerinde ise opsiyonel olarak sunuluyor.



Smartlink telematik sistemiyle kullanıcılar makinenin haritadaki konumunu, teknik verilerini işletim sistemli bilgisayar ve cep telefonu aracılığı ile istediği an görebiliyor. Bu işlem makine üzerinde bulunan Smartlink veri ünitesi ile gerçekleştiriliyor. Üniteye entegre olan GPS ve GPRS alıcıları sayesinde makinenin konumu ve teknik bilgilerinin kullanıcı tarafından anında elde edilmesi sağlanıyor. GPS, dünya etrafına yerleştirilen 27 adet uydudan gelen sinyaller ile konum ve zaman belirlemeye yarayan ve küresel olarak konumlandırılan tek yönlü işletim sistemi olarak tanımlanıyor. GPS alıcısı en az 3 adet uydudan sinyal alarak, makinelerin dünya üzerindeki konumlarını hesaplıyor. GPRS ise GSM şebekesi üzerinden veri transferi yapmak için kullanılan bir protokol olarak tanımlanıyor.  HİDROMEK de Türkiye içinde uydu takibi ve makine bilgilerinin izlenebilmesi için özel data M2M sim kartını kullanıyor. 

Smartlink çalışma prensibi:

1.            GPS uyduları Smartlink üzerindeki GPS alıcısı sayesinde üniteye makinenin konumunu gönderir.
2.            Ünite içerisindeki SİM kart belli aralıklarda makine verilerini ve konum bilgilerini GSM şebekeleri (GPRS) üzerinden APN kodu ile şifreleyerek internete aktarır.
3.            İnternet üzerinden şifrelenmiş bilgiler ana bilgisayara aktarılır ve kaydedilir.
4.            Kullanıcı internet browser üzerinden kendisine ait kullanıcı adı ve şifresi ile sisteme bağlanır.
5.            Kullanıcı sistemden internet aracılığı ile ana bilgisayardaki (server) şifrelenmiş (APN kodu aracılığı ile) konum ve makine bilgilerini görebilir.

Makine satışından sonra kullanıcı ilk iki yıl lisanslı olarak bu uygulamadan ücretsiz yararlanabiliyor. Lisans süresi program üzerinden takip edilebiliyor ve lisans süresinin bitmesi durumda ya da uzatılması istenirse “HİDROMEK Satış Sonrası Hizmetler” ile irtibata geçilebiliyor.

Kullanıcıya özel döküm

Kullanıcı ekran üzerinde makinesi ile ilgili konum ve teknik verileri aynı anda görebilirken, makine sahibi uydu takibi ile operatörün nerede ve günün hangi saat aralıklarında çalıştığını takip edebiliyor. Birden fazla makineye sahip firmalar için ana kullanıcı ya da firma yetkilisi istediği makinelere alt kullanıcılar oluşturup, makinelerin sadece bu kullanıcılar tarafından görülmesine izin verebiliyor. Böylece her kullanıcı sadece kendine tanımlı makinelerden sorumlu oluyor. Firma yetkilisi ise rahatlıkla makinelerini ya da kullanıcılarını denetliyor.  “Makine Grupları” sayfasında ise firma yetkilisi seçtiği makineleri tüm kullanıcıların ya da seçtiği kullanıcıların görmesini isteyebiliyor. Böylece ortak bir havuzla kullanıcıları ilgilendiren makineleri gösterebiliyor veya kullanıcılarla beraber analizler yapılıyor.



Kullanıcı sistem sayesinde anlık ve günlük ortalama yakıt tüketimlerini ve depodaki yakıt durumunu görüyor. Makinenin çalıştığı zeminin sertlik durumuna göre dizel motor yükleme ve hidrolik sitem basınç bilgilerini kontrol edebiliyor. Bu durumda, kullanıcıya zemine göre yakıt tüketim analizi yapabilme olanağı sağlanıyor. Çalışma modu bilgisi ile makinenin kazı, tesviye ya da kırıcı modlarında günlük ve toplam çalışma saatleri, güç modu bilgisi ile makinenin hangi devir aralıklarında çalıştığı görülebiliyor. Bu göstergeler işin tipi ve zorluk derecesi hakkında bilgi veriyor.

HİDROMEK ile hızlı iletişim sağlıyor


Bakımlar sekmesi üzerinden makinenin periyodik bakımları takip ediliyor. Uyarılar sekmesinde makinenin yaklaşan bakım ve arıza uyarıları kontrol edilip, servisle iletişime geçilebiliyor. Eğer istenirse uyarı bilgilerinin kullanıcı mail adresine ve HİDROMEK’te ilgili kişilere mail olarak anında gönderimi sağlanıyor. Bu şekilde bakımlar ve arıza uyarıları takip edilmiş oluyor.  Hizmet noktaları sekmesinde ise HİDROMEK SSH Bölge ve Yetkili servislerin haritadaki konum ve iletişim bilgileri yer alıp, buradan makineye en yakın yetkili servis ya da bölge servisi ile iletişime geçilerek kısa sürede hizmet alınabiliyor. Raporlar sekmesinde ise belirtilen tarih aralıklarında makinenin genel teknik ve konum bilgilerinin tamamına ulaşılabilirken ayrıca bu bilgilerin çıktısı doküman olarak alınabiliyor. Makinenin çalışma modu, kullanım raporu, güç modu, azami sıcaklık bilgisi, devirlere göre motor durdurma adedi, pompa basınç raporu, ön ısıtma iptal adedi gibi teknik veriler rahatlıkla takip ediliyor. Ayrıca lisanslar sekmesinden Smartlink lisans süresinin takibi yapılabiliyor ve buna göre lisans süresinin bitmesine yakın lisans satın alımı gerçekleşebiliyor.  Sahadan gelen istekler ve HİDROMEK’in de öngörüleri doğrultusunda Smartlink müşterilerinin basit ve kapsamlı biçimde uygulamadan faydalanabilmesi için gerek ara yüz ve gerek alt yapı olarak sürekli iyileştirme yapılıyor.



Servis için kolaylık sağlıyor

Makine ilk olarak sevk edilen bölgedeki yetkili servise atanıyor. Yetkili servis ilk saatinden bu yana makinenin çalıştığı araziyi ve konumunu takip ediyor. Bakım saati geldiğinde sistem otomatik olarak yetkili servisi uyarıyor. Makinenin kaç saatlik bakımının yapılacağı ve makinenin nerede olduğu servis tarafından görülerek makineye hızlı bir şekilde müdahale ediliyor. Makine ve motor arızaları da mail ya da sistem üzerinden servisi uyarıyor. Servisin arıza teşhisi yapabilmesi için makine geçmişinde oluşan arızaların listesi de ayrıca görülebiliyor. Program üzerinden müşteri, makinenin bulunduğu konumdan kendisine en yakın yetkili servisi görüp servis konumuna rota oluşturabiliyor.



JCB’nin Livelink’i hem son kullanıcıya hem yetkili servislere kolaylık sağlıyor


SİF İŞ Makinaları ve JCB; kazıcı yükleyici, ekskavatör, yükleyici, teleskopik yükleyici, teletruk ve silindir modellerinde Livelink sistemini kullanıyor. Türkiye’de aktif olarak 2553 makine Livelink sistemli ve takip edilebilir durumda.

Makine üretim aşamasındayken takılan ve doğrudan data aktarımını sağlayan ECU sayesinde SİF JCB’nin anlaşmalı olduğu telekomünikasyon firması, tüm verileri anlık olarak alıp sisteme aktarımı sağlayabiliyor. Sistem üzerinde var olan dahili güç ünitesi ve dahili anten sayesinde makine çalışır konumda olmasa dahi veri alınıyor. Sistem 3G veya 4,5G den daha alt nesil iletişim standartlarında da hizmet vermeye devam edebildiğinden kırsal kesimlerde de veri alma imkanına sahip.



Makine teslimatı ile birlikte 5 yıl süresince ücretsiz kullanım hakkı, SİF İş Makinaları tarafından müşterilerine veriliyor. Ücretsiz kullanım süresi tamamlanınca telekomünikasyon firmasının belirlediği bedel karşılığında yıllık olarak sistem kullanım hakkını uzayabiliyor.

Farklı rapor seçenekleri

Makine sahipleri, makinenin anlık ve geçmişe dönük konum bilgilerine, yakıt tüketimine, güncel çalışma saati bilgisine ulaşabiliyor. Makinede oluşan arızalar ve rutin bakımlar ile ilgili bildirimleri sistemden görebilecekleri gibi e-mail adreslerine de aynı bildirimleri alabiliyorlar. Makine sahipleri makinelerine çalışma saatleri ve alan (çalışma bölgesi) belirleyebilirler. Tüm bu bilgiler ayrıca sistemden standart veya kullanıcı tarafından özelleştirilmiş raporlar halinde alınabilmekte.

İyileştirici çalışmalar

SİF İş Makinaları ve JCB, makine sahiplerinin Livelink uydu takip sistemini en verimli şekilde kullanılmasını sağlamaya çalışıyor. Bakım veya tespit edilen temel arızalarda operatörün bilgi verilmesinden, lokasyona göre servis hizmetinin hızlı şekilde sevk edilmesine, makinenin uygulama ile paralel güç/devir aralıklarında kullanılması ve yakıt verimliliğinin arttırılmasına kadar makinelerden alınan alınan her türlü veriyi birleştirip sistemin geliştirilmesi için kullanıyor. Bu konuda JCB’nin büyük yatırımlar yaptığı ve sistem gelişiminin sağlanması adına makine sahiplerine daha iyi hizmet sunacak çalışmalarda bulunduğu da SİF JCB ekibi tarafından belirtiliyor.



Servisler etkili kullanıyor


SİF JCB, makinelerin çalıştığı bölgelere göre yetkili servislerine tanımlama yapıyor. Bu sayede var olan tüm arıza bildirimleri, makine sahibi ile eş zamanlı olarak  yetkili servislere ulaşıyor. Servisler kendilerine ulaşan bu bildirimlerle olası arızalara kısa sürede müdahale edip makine arıza kayıtları ile rutin bakımların takibini yaparak sistem kayıtlarını oluşturuyorlar.


Hyundai Hi-Mate ile makinelere her yerde yakın takip


Hyundai tarafından geliştirilmiş olan Hi-Mate uydu takip sistemi, bugün Türkiye’de satılmakta olan -9 serisi ekskavatörler ve yükleyicilerin birçoğunda standart olarak sunuluyor. Halihazırda ise 1.000 adedin üzerinde Hyundai iş makinesinde Hi-Mate uydu takip sistemi kullanılmakta.



Hi-Mate, makine kontrol ünitesi ile iletişim halinde olan uydu takip kontrol ünitesi ve vericilerinden oluşuyor. GPS ve GSM bazlarının kullanıldığı sistemde uydu, GSM ağının olmadığı ücra yerlerde bile makinenin takip edilmesine olanak verirken, GSM daha sık veri gönderim aralığı sağlıyor.

Sistem üzerinden makinenin konum bilgisinin yanı sıra, makinenin çalışma saati, hangi modda kullanıldığı, günde kaç saat çalıştığı, ne kadar yakıt tükettiği, pompa basınçları, yağ sıcaklıkları, arıza kodları gibi çok çeşitli bilgilere erişim sağlanabiliyor. Hi-Mate sisteminin özelliklerinden bazıları şu şekilde:


Konum bilgisi
Enlem, boylam, ülke ve bölge dahil güncel makine konum bilgisi Hi-mate teknolojisi vasıtasıyla ulaşılıyor. Makine başka bir konuma taşınırsa, kullanıcılar “Makine Hareketi” menüsüne tıklayarak konumunu izleyebiliyorlar.

Günlük rapor
Makinenin günlük çalışmasına yönelik ayrıntılı bilgi günlük rapor bölümünde bulunuyor. Bu raporda bulunanlar: çalışma saati, motor çalışma saati, kalan yakıt, motor açık ve kapalı süresi ve dijital bir haritada makinenin konumunun görünümü.

Geo-Fencing
Kullanıcılar makinenin belirlenen bir coğrafi alanda bırakılmasını önlemek için bir sanal geo-fencing programlayabiliyorlar. Geo-Fencing ayarlanınca, harita üzerinde makine simgesinin etrafında bir kırmızı daire görünüyor. Makine Geo-Fence sınırları dışına çıkarılırsa, kullanıcıya olayın meydana gelme zaman ve tarihini bildiren bir alarm çalıyor ve Hi-mate’e uyarı veriliyor.

Filo izleme
Birden fazla makine sahipleri için bir filo izleme sistemi makineleri bir dijital haritada çizilmiş olarak gerçek zamanlı izlenmesini sağlıyor. Mevcut servis durumu ve makine konumu renk kodlaması ve coğrafi konumla temsil ediliyor. Makine simgesi maviyse makine normal çalışıyor anlamına geliyor. Makine simgesi kırmızı renkliyse makine bir alarm kaydetmiştir. Bir kullanıcı makine simgesine tıklayarak mevcut durum hakkında daha fazla detay görüntüleyebilmekte.



Makinede meydana gelen arızaların bir kısmı uzaktan takip edilebildiği gibi, yapılan işe göre yanlış mod seçimi, yüksek rölanti süresi, makinenin fazla zorlanması gibi durumlar tespit edilerek müşteriler bilgilendiriliyor. Bu şekilde müşterilerin makinelerini daha verimli bir şekilde kullanmalarına olanak sağlanmış olunurken olası arızalar da engelleniyor.

Hyundai HMF, makinelerin çalışma saatlerini ve dolayısıyla bakım aralıklarını takip ediyor. Makine performansıyla ilgili gelen şikayetlerde teknisyen yönlendirmeden önce uydudaki veriler incelenip, buna göre ön hazırlıklar yapılıyor. Belirli aralıklarla ziyaret planına eklenen müşterilerin makine bakım ve arıza takip geçmişlerini de yine sistem üzerinden kontrol edilip müşteriye maksimum verim sağlanmaya çalışılıyor.


Komatsu Komtrax ile makineler daha verimli, maliyetler daha düşük

Makine performans verilerini bilgisayarda ve cep telefonlarında görüntüleyen web tabanlı izleme sistemi Komtrax, Komatsu marka iş makinelerinin performansı ile ilgili analizlerin sağlıklı bir şekilde yapılmasını sağlıyor. Sistem, oluşabilecek önemli arızaların çeşitli uyarılarla erken tespit edilmesini ve sonucunda servis hizmetlerinin daha hızlı olmasını beraberinde getiriyor. Temsa İş Makinaları, Komtrax ile Türkiye’de halihazırda 5 bine yakın makinenin takibini Komtrax Center ve yetkili servislerle birlikte sağlıyor. Ayrıca yetkililer saha ziyaretleriyle de müşterileri Komtrax kullanımı konusunda bilgilendiriyorlar.



Ücretsiz sunuluyor

İnternet erişiminin olduğu her alanda kolaylıkla kullanılan bir sistem olan Komtrax, müşterilere ücretsiz olarak sunuluyor. Yenilenen arayüzüyle müşteriler için daha hızlı ve pratik hale gelen sistem, ihtiyaç duyulan tüm kritik bilgilere cep telefonu veya bilgisayarla rahatça ulaşılmasını sağlıyor. 
Temsa İş Makinaları, Komtrax ile müşteri makinelerinin sağlığını korumayı ve işletim giderlerinin azalması konusunda destek sağlamayı hedefliyor. Müşterilerin gerçek çalışma ve rölantide çalışma saatlerini görmeleri, böylelikle makine performanslarını yöneterek genel kârlarını artırmaları beklentilerin başında geliyor.

Geniş veri analizi ve avantajları


Makine performans raporları ile operatör kullanım hatalarını tespit ederek, rölanti ve yürüyüş sürelerine müdahale edebiliyor. Böylelikle yakıt tüketimi azalması ve alt takım ömrünün uzaması gibi avantajlar sağlanıyor. Ayrıca makinenin çalıştığı rakım, ataşmanlı çalışma saati, ekonomi, güç, kırıcı, kaldırma gibi hangi modda çalıştığı bilgisi, kazı saati, kaldırma saati, yürüyüş saati, kırıcı kullanma saati, hidrolik tahliye saati gibi makinenin performansı ve verimliliğinin de detaylı incelenmesini sağlayan tüm veriler elde ediliyor. Yine pompa basıncı veya motor torku tarafından belirlenen dört farklı yük seviyesi altında çalışma saati bilgileri ile yük analizi yapılabiliyor.

Komtrax sayesinde istenilen yerden şantiyenin çalışma saatleri kontrol ediliyor. Sistem ayrıca makinenin çalıştığı lokasyonun görülmesi, geriye dönük tarihlerde istenilen verilere ulaşılması, makineye uygulanan alan uyarısı özelliğiyle yetkisiz kullanımların tespit edilmesi, e-mail uyarı özelliği ile operatörün uyarılara duyarlı davrandığının kontrol edilmesi gibi pek çok avantajı barındırıyor.



Veriler işletme analizini

Komtrax’ın sunduğu verilerle bir işletme için farklı analizler yapılıyor. Örneğin, motor çalışma süreleri takip edilerek rölanti sürelerine ulaşılıyor. Bu da yetkisiz makine kullanımı tespit edilmesinde yardımcı oluyor. Yük analizi ile makinenin ekonomi, güç, kırıcı, kaldırma modlarından hangisinde daha çok kullanıldığı belirlenebiliyor. Gerekli tasarruf tedbirleriyle genel kârda artış sağlanırken, işletim giderleri de düşürülmüş olunuyor.  ,



Komtrax serviste kolaylık sağlıyor


Sistem sayesinde Temsa İş Makinaları’nın tüm yetkili servisleri, sorumlu oldukları bölgelere göre makine takiplerini yapabiliyor. Servisler, sorumlu oldukları makinelerin bakım ve arıza kodlarına sistemin otomatik e-mail gönderme özelliği sayesinde ulaşıyor. Böylelikle hem günlük takip hem de e-mail özelliği sayesinde makine bakım zamanları aksatılmadan yapılıyor, ciddi arızaların önüne geçebiliyorlar. Ayrıca yetkili servisler müşterilere her makine için aylık düzenli olarak makine çalışma raporlarının gönderimini sağlıyor.


Liebherr Data Transfer, makine kullanımını şeffaflaştırıyor

Liebherr, uydu takip konusunda kendi sistemi Liebherr Data Transfer’i (LİDAT) kullanıyor. Sistem; yükleyiciler, elleçleme makineleri, dozer ve ekskavatör gibi hafriyat makinelerinde kullanıldığı gibi yine Liebherr üretimi olan kazık makineleri, mobil, liman ve gemi üstü vinçlerde de uygulanıyor. 



Liebherr transfer ünitesi, makine datalarını uyduya göndererek uydu üzerinden Liebherr data serverine ulaşıyor ve internet üzerinden kullanıcı firmaya iletiliyor. Böylelikle müşteriler makinelerinin performanslarını takip ederken arıza analiz, kullanım verimliliği, makinenin bulunduğu konum gibi ayrıntıları da gözlemliyorlar. Ayrıca Liebherr Türkiye de tüm müşteri makinelerinin performans ve çalışma durumlarını izleyip zamanında müdahale edebiliyorlar.



Makinelere yakın takip

Markanın uydu takip sistemiyle genel olarak; makinenin olduğu harita üzerindeki yeri, günlük veya herhangi bir zaman dilimine dair kullanımı, aktif olduğu, rölantide çalıştığı veya çalışmadığı saatler, makine bakım zamanları, yakıt tüketim bilgileri, toplam çalışma saati, arıza detayları gibi bilgiler görülebiliyor. Aşırı yükleme gibi durumlarda hatalı işlemler sistematik olarak belgeleniyor, akıllı bakım çizelgesi makinelerin kullanılabilirliğini artırıyor. Bu bilgiler makinenin performasının ölçülmesinde yardımcı olurken gerektiğinde elektronik kontrol ünitelerinde versiyonlar güncellenebiliyor.

Sistem sayesinde makine konumu tespit edilerek Liebherr servis ekipleri kolaylıkla makinenin çalışma alanına ulaşabiliyor. Arıza tespitinin yapılması, makine çalışma saatleri ve bakım zamanıyla ilgili uyarıların bilinmesinden dolayı servis ekipleri gerekli servis materyallerini hazır bulundurarak çalışma sahasına yöneliyorlar.


G@Nav sistemi Sumitomo müşterilerine değer katıyor


Sumitomo tarafından tüm dünyada kullanılan G@Nav uydu takip sistemi, yeni 6 serisi ekskavatörlerde standart olarak sunuluyor Halihazırda tüm 6 serisi ekskavatörlerde bu sistem aktif olarak çalışıyor.



Portal üzerinden makine takibi

G@Nav uydu takip sistemi, merkezi Japonya’da bulunan uydu takip merkezi üzerinden tüm dünyadaki ekskavatörlerin takibini yapan bir sistem.  Makineler üzerinde bulunan ve özel bir yazılıma sahip uydu bağlantı sistemi, uydu üzerinden bu merkezle iletişim kurarak veri aktarımı yapıyor. Aktarılan bu veriler online sistem ile bilgisayardan ya da mobil cihazlardan yetkili servis ve müşterilerce takip ediliyor. Kullanıcılara verilen şifre ile giriş yapılan bu portal ile makinelerin online olarak takibi gerçekleşiyor. G@Nav Uydu Takip Sistemi yeni 6 serisi ekskavatörlerde ücretsiz olarak aktive edilmekte olup diğer seri makinelerde ise bakım paketleri için de sunuluyor.



G@Nav Uydu Takip Sistemi ile;


• Makinenin konumu
• Coğrafi yer bildirimi ve çalışma alanı dışına çıkma fonksiyonları
• Gerçek (güncel) yakıt tüketimi
• Yakıt seviyeleri
• Makina çalışma saatinin okunması
• Radyatör suyu sıcaklığı
• Filo kullanımı
• Ataşman çalışma saatleri
• Servis bakımı hatırlatmaları
• DTC arıza kodu bilgilendirmeleri gibi bilgilere online olarak ulaşılıyor.
Yakıt kontrolüne katkı sağlıyor

Sumitomo tarafından kullanılan ve tüm dünyada sistem üzerinden online olarak elde edilen bu bilgiler ışığında makinelerin performansları takip ediliyor. Elde edilen veriler, yetkili servislerce de teyit edilerek makinelerin performanslarını arttırmaya yönelik Sumitomo mühendislerince çalışmalar yapılıyor.  Yakıt tasarrufu, çalışma performansı, arızalanan parçalara göre tasarım veya komponent iyileştirmeleri, hatalı ve yanlış kullanımlar ve buna bağlı arızaların önlenmesi gibi daha pek çok konuda Sumitomo mühendislerince bu veriler incelenerek değerlendirmeler yapılıyor.



Büyük hasarların önüne geçiliyor

Sistem üzerinden gelen veriler müşteri tarafından görülebildiği gibi TSM Global servisince de de görülüp önleyici tedbirlerle makinelerin çok daha yüksek verimle çalışması sağlanıyor. Örneğin bir makinenin çalışma şartlarına göre yakıt verilerinde sapma olduğunun gözlenmesi halinde servis, öncelikle firma ile iletişim kurarak soruna dikkat çekiyor ve günlük bakımlara ilişkin pratik çözümleri öneriyor. Bu kontrollere rağmen bir iyileşme olmaması halinde servis şantiyeye giderek kontrol, bakım ve tamirleri yapıyor. Bu yöntem ile Sumitomo makineleri çok daha verimli çalışıyor, müşteriler de makinelerini yakından takip ederek performanslarını gözlemleyebiliyorlar. DTC arıza kodları sistemden anında görülüp ve önleyici tedbirler alınıp makinelerde olası duruş veya büyük hasarların önüne geçilmiş olunuyor.


Volvo, CareTrack sistemini kusursuz bilgi erişim noktası haline getirmeyi hedefliyor


Volvo iş makineleri, CareTrack sistemi ile iş makinesi kullanıcılarının filo yönetimi, üretim, verimlilik, yakıt tüketimi, güvenlik ve servis ihtiyaçlarını doğru şekilde takip etmesine katkıda bulunuyor. Markanın Türkiye Distribütörü Ascendum Makina, CareTrack sistemine sahip makineleri de uzun zamandan beri Türkiye pazarına getiriyor. Volvo ürün gamındaki ekskavatör, lastikli yükleyici, greyder ve belden kırmalı kaya kamyonu modellerinin tamamında bu sistem yer alıyor.



Volvo iş makinelerinde elektrik kontrol sistemi ile çalışacak şekilde tasarlanan CareTrack, verimi arttırmak ve makine kullanım süresini uzatmak prensibi ile geliştirildi. Uydu ile entegre olan sistem, müşterilerin bilgisayardan makinelerini izleme olanağı sağlıyor. Sistemle GSM/GPRS üzerinden çevrimiçi gerçek zamanlı veri paylaşımı ve makine takibi yapılıyor. Bunun yanında mobil şebeke sinyallerinin olmadığı veya zayıf olduğu alanlarda da uydu üzerinden iletişim kurabiliyor. Ürün ayrıca API hizmeti ile de verileri kullanıcıların kendi yönetim sistemlerine aktarma imkânı sunuyor.


Detaylı raporlama yapılıyor 

CareTrack sistemi ile makineye ait; yakıt tüketimi, çalışma saati, rölanti süresi, servis zamanları ve lokasyon gibi pek çok bilgiye ulaşılıyor. Makinelere ek donanımların ilave edilmesi ile daha fazla veriye ulaşmak da mümkün. Coğrafi ve zaman kısıtlama fonksiyonları sayesinde, makinenin önceden belirlenmiş konum veya zaman aralığının dışına çıkması durumunda sistem e-posta ve SMS yoluyla bildirimler paylaşıyor. Sistemden alınacak bir “Durum Raporuyla” makinenin yakıt seviyesi, konumu ve çalışma zamanı hakkında detaylı bilgilere ulaşılabiliyor.

Operasyonel açıdan filoyu daha efektif kullanmaya imkân sağlayan CareTrack, yakıt tüketimi, boşta bekleme süresi ve makine kullanımına ilişkin sunduğu raporlar sayesinde üretkenliğin arttırılmasına destek olurken, en büyük maliyet kalemi olan yakıttan da tasarruf edilmesine yardımcı oluyor. Makineye özgü raporlar, her bir makinenin nasıl kullanıldığını ve operatörlerin ne kadar verimli çalıştığını göstererek eğitim fırsatlarını da açığa çıkarabiliyor.

Ekstra donanımlarla daha fazla bilgi

CareTrack sadece yakıt konusunda değil, üretim noktasında da iş makinesi kullanıcılarının takip ve planlama yapabilmesine yardımcı oluyor. Volvo iş makinelerine Load Assist özelliğinin eklenmesi ile birlikte, sistem üzerinden üretimi takip etmek mümkün hale geliyor. Ton bazından verilen bilgiler, yük verimliliği, döngü sayısı ve bu döngülerin yüzde kaçında aşırı yükleme yapıldığını gösteriyor. Operatör eğitimini destekleyecek nitelikte olan bu bilgiler, yakıt tüketiminin azaltılmasına ve komponent ömrünün uzatılmasına da yardımcı oluyor.

CareTrack bunlar haricinde Türkiye’de yaşanan makine hırsızlığının engellemesine katkı sağlıyor. Volvo paletli ekskavatörlere takılacak, “Hırsızlık önleme aktif takip sistemi” ile makineler bu tür olaylara karşı koruma altına alınabiliyor. Sistem, makineye yetki dışında bir kullanım veya hareket tespit ettiğinde, e-posta veya SMS ile bilgi veriyor. Sonrasında uzaktan müdahale ile hareketsizleştirerek, makinenin uzaklaştırılmasını ve takibini mümkün hale getiriyor. Makinenin enerjisi kesilse de yedek batarya ile sağlanan güç makinenin kendini korumasını sağlıyor.



Servis planlaması yapmak kolaylaşıyor

CareTrack servis takibi konusunda da kullanıcıları bilgilendiriyor. Oluşturulacak bir plan ile makinenin gerçek çalışma süresine göre servis planlaması yapılabiliyor. Servis süresi yaklaştığında sistem kullanıcıya e-posta veya SMS ile bilgi vererek servis işleminin ne zaman yapılması gerektiğini bildiriyor. Bunun yanında makine üzerinde yapılacak özel planlamalarla da CareTrack, kullanıcıyı bilgilendiriyor. Örneğin, motor yağı seviyesi düştüğünde aktif hale gelecek bir alarm kurulduğunda, sistem e-posta ya da SMS ile kullanıcıya yine bilgi veriyor.


Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina