Forum Makina
Forum Makina
HABER MERKEZİ

Seçimlerinizi yaparak tüm haberlerimize ulaşabilirsiniz.

HABER ABONELİĞİ

Sektördeki gelişmeler, yeni ürünler ve aktivitelerle ilgili olarak bizden düzenli bilgilendirme mailleri almak için
abone olunuz.

HABERLERİMİZ
2017
İş Makinası - İşte ilk HİDROMEK lastik tekerlekli yükleyici HMK 640 WL
İşte ilk HİDROMEK lastik tekerlekli yükleyici HMK 640 WL

HİDROMEK HMK 640 WL Lastik Tekerlekli Yükleyici, yaklaşık 115 kişilik genç, dinamik ve işine heyecanla bağlı mühendislik ve Ar-Ge ekibinin liderliğinde, tüm HİDROMEK Ailesi’nin, 2011’den bu yana sürdürdüğü yoğun ve hassas çalışmaların bir ürünü olarak 2017 yılının ilk yarısında sahalara çıkıyor.

1989’da Türkiye’de tasarlanarak üretilen ilk iş makinesi olan HMK 80 Serisi Kazıcı Yükleyicileri, 2002’de ilk paletli ekskavatör modeli HMK 220 LC’yi ve 2003’te ilk lastikli ekskavatör modeli HMK 200 W’yi üreten HİDROMEK’in ürün hattına 2017’de iki ilk birden ekleniyor. Geçen yıllar içerisinde kazıcı yükleyici ve ekskavatör ürün gruplarını birçok yeni model ekleyerek güçlendiren firmada, lastik tekerlekli yükleyici ve motor greyder ürün gruplarındaki ilk modellerin heyecanı yaşanıyor.

2011’de başlayan ürün geliştirme sürecinin ilk adımları

İlk gününden bu yana projenin başındaki isimler arasında yer alan Kazıcı Yükleyici ve Lastik Tekerlekli Yükleyici Mühendislik Müdürü Ferhan Fıçıcı, 15 yıla yakın bir süredir HİDROMEK bünyesinde çalışıyor. Ferhan Fıçıcı, sürecin başlangıcını şöyle özetledi:

Küresel bir iş makinesi üreticisi olmanın gereği olarak ürün hattımızı çeşitlendirmemiz gerektiğini biliyorduk. 2011 yılında, üst yönetimimizin de onayıyla, kazıcı yükleyici ve ekskavatörlerden sonraki yeni ürün kategorimizin lastik tekerlekli yükleyici olduğuna karar verdik. Sonrasında, ilk olarak hangi kapasitede bir model geliştirmemizin doğru olacağına yönelik pazar araştırmalarına başladık. Satış ve pazarlama departmanımızın öngörüleri ve sektördeki beklentiler çerçevesinde bir öngörüde bulunarak; 4-4,5 metreküp kova kapasitesi sınıfında bir modelin pazarda daha çabuk kabul göreceğine karar verdik. Bu, oldukça gerçekçi bir yaklaşımdı ve ne kadar doğru bir karar verdiğimizi bugün de görüyoruz.

Ferhan Fıçıcı, makine tonajının belirlenmesini takiben, Türkiye genelinde gerçekleştirdikleri şantiye ziyaretleri ve kullanıcı görüşmeleri neticesinde, bu sınıftaki bir makineden müşterilerin temel beklentilerini tespit ettiklerini, bunun da tasarım çalışmalarının temelini oluşturduğunu ifade etti.

Ferhan Fıçıcı, yüksek bir güçle toprakta çalışan lastik tekerlekli yükleyicilerdeki en önemli performans kriterlerinin başında çekiş ve koparma kuvvetinin geldiğini belirterek, “Kova kapasitesi ve kaldırma yüksekliği diğer belirleyici özelliklerdir. Zira, kamyon boyutları her geçen gün büyüyor ve yükseliyor. Serilik, sahadaki iş üretimini doğrudan etkiliyor. Yakıt tüketimi ise en önemli maliyet kalemleri arasında yer alıyor. Yaptığımız müşteri ziyaretlerinde hem makine sahiplerini hem de operatörlerini dinledik. Her iki tarafın farklı beklentileri var. İş yeri sahibi tabi ki az yakıt yaksın, çok iş üretsin, az arıza çıkarsın istiyor. Operatörler ise, makineyi rahat ve konforlu şekilde kullanarak çalışabilmeyi istiyorlar.” dedi.

A’dan Z’ye HİDROMEK mühendislerinin imzası

Yeni HMK 640 WL lastik tekerlekli yükleyici için dışarıdan hiçbir know-how veya lisans alınmadığını vurgulayan Ferhan Fıçıcı, makinenin A’dan Z’ye Hidromek mühendislerinin eseri olduğunu belirterek, “Yapılan tüm mühendislik hesaplamalarını, HİDROMEK’in temel ürün prensipleri olan dayanıklılık, güvenirlilik, üretkenlik, düşük yakıt tüketimi ve tabi ki müşteri beklentilerini gözeterek gerçekleştirdik.” ifadelerini kullandı.

Ferhan Fıçıcı, bu işin en önemli adımı olan ve 2015 yılına kadar süren tüm tasarım çalışmalarının da tamamen firma bünyesindeki ‘Tasarım Stüdyo’ ekibi tarafından gerçekleştirildiğini belirterek, “Tasarım; satışın, pazarlamanın ve satış sonrası hizmetlerin bütün argümanlarının bir ürünüdür. Etkileyici dış görünüm, fonksiyonellik, dayanıklılık, kullanım ve bakım kolaylığı çağımızda fark yaratan marka olmanın temel hususlarıdır.” dedi.

Yeni HMK 640 WL, 2015 yılından bu yana, bu ürünün karşılaşabileceği en zor koşullarda test ediliyor. Özellikle seriliği, ataşman hızı, üretkenliği, yüksek itme gücü ve operatör konforu konusunda takdir gördüğü belirtilen makinenin teknik özelliklerini Ferhan Fıçıcı’nın anlatımından özetliyoruz:

Stage IV egzoz emisyon sınıfı Mercedes dizel motor

Kamyonlar gibi işini hareket ederek yapan, çekiş gücünün önemli olduğu lastik tekerlekli yükleyicilerde motorun yüksek torkuna ihtiyaç duyuluyor. HMK 640 WL’de, bu ihtiyaca fazlasıyla cevap veren, yakıt verimliliği sağlayan, güvenilir bir marka olarak sektörde kendini ispatlamış, 324 HP gücünde bir Mercedes motor bulunuyor. Halihazırda, dünya genelinde geçerli en yüksek egzoz emisyon standardı olan Stage IV’ü (Tier 4 Final) karşılayan makinede, AdBlue kullanımı gerektiren Seçici Katalitik İndirgeme (SCR) egzoz arıtma sistemi bulunuyor.

Ağır hizmet tipi ZF şanzıman ve akslar

Ağır yüklerle sürekli hareket halinde olan, sık yön değiştiren, dik eğimli arazilerde çalışan bu sınıf yükleyicilerde, güç aktarma organları daha büyük önem taşıyor. 5 ileri 3 geri vitesli, ağır hizmet tipi, Autoshift ZF Şanzıman ile kaliteli vites geçişleri sağlanıyor. Tüm makinelerinde güvenlik toleranslarını yüksek tutan HİDROMEK, bu makinede de kendi tonajının bir üst sınıfı yükleyicilerde kullanılan, yüksek kapasiteli, ağır hizmet tipi ZF aksları tercih etmiş.

Hidrolik hareketlerdeki seriliğin temelinde kapalı merkezli, değişken deplasmanlı, piston tip pompalı hidrolik sistem bulunuyor. Pompalar Rexroth, valfler ise Parker marka olarak kullanılmış.

Dayanıklı ve sade şasi ve ön kol tasarımı

Şasi ve ön kolda HİDROMEK’in dayanıklı ürün felsefesini yansıtan, sade bir tasarım uygulanmış. Engebeli arazilerde çalışan bu makinelerde, yüksek burulma yüklerine maruz kalan belden kırma bağlantı noktalarında kullanılan malzeme kalitesine ve pim noktalarına özel hassasiyet gösterilmiş. Ön ve arka şasi arasındaki güç aktarımı için tek bir hidrolik hat kullanılarak sadelik ve bakım kolaylığı sağlanmış.

Çift Z-Bar mekanizmalı ön kol, yüksek koparma gücü ile birlikte özellikle yükü dengeli kaldırma avantajı sağlıyor. Operatöre, yapılan işi hızlandıran otomatik kol kaldırma, otomatik yüke dönüş ve otomatik kova toplama özelliklerini de sunan ön kol mekanizması, yükleme esnasında kova içerisindeki malzemenin öne veya arkaya dökülmesini engelleyecek şekilde tasarlanmış.

Kova ve geniş ataşman seçenekleri

Genel amaçlı standart kova hacmi 4,2 metreküp olan makinede, V-tipi kaya kovası ile birlikte farklı malzeme özelliklerine uygun olacak şekilde 7,2 metreküpe kadar kapasitede çeşitli kova seçenekleri sunulması hedefleniyor. Çabuk sök- tak aparatı, buna uygun kova, forklift çatalı ve tomruk ataşmanı için de HİDROMEK mühendislerinin tasarımları tamamlanmış.

Smartlink uydu takip sistemi, otomatik yağlama sistemi ve tartı sistemi de isteğe bağlı olarak sunuluyor.

Tasarımdaki bakım ve servis kolaylığı hassasiyeti

Operatörlerin ve servis elemanlarının bakım ve servis müdahalelerindeki zaman kayıplarını en aza indirmek için kullanıcı panelleri ve servis noktaları kolay ulaşılabilecek şekilde konumlandırılmış. 35 derece açıyla yana devrilebilen kabin ve 65 derece açılabilen elektrikli motor kaputu günlük bakım, kontrol ve servis müdahalelerini oldukça kolaylaştırıyor.

Makinede uzun ömürlü, sağlam ve aydınlatma verimliliği yüksek led farlar, çalışma lambaları ve stop lambaları bulunuyor. Elektrik kontrollü ve ısıtıcılı dikiz aynaları ile birlikte geri görüş kamerası da standart olarak sunulan ekipmanlar arasında yer alıyor.

Yüksek kapasiteli soğutma ünitesini, hidrolik tahrikli yönü değiştirilebilir (reversible) fan soğutuyor. Makinenin arkasında, bu bölümde bulunan mazot ve AdBlue tanklarının kapakları, birbirine karıştırılmayacak şekilde farklı renklerde ve ağız çaplarında tasarlanmış.

Tasarımıyla özdeşleşen bir marka olmak

12 yıldır HİDROMEK bünyesinde çalışan Tasarım Stüdyo Bölüm Yöneticisi Hakan Telışık, oldukça genç, dinamik ve heyecanlı bir ekip olarak, ilk eskizlerden prototipe kadar geçen 2 yılı aşkın tasarım sürecindeki temel hedeflerini şöyle ifade etti: Tasarımdan temel beklentimiz, aracın kaputunun altındaki gücü, HİDROMEK’in sağlamlığını, bizdeki bu heyecanı ve iddiayı yansıtan formlara sahip olmasıydı. Bu nedenle her detayı ile tek tek ilgilendik.

Küreselleşen dünyada ana komponentleri üretmenin çok önemli olmasının yanı sıra, asıl önemli olanın iyi bir marka olabilmek olduğunu vurgulayan Hakan Telışık, “Tasarımıyla özdeşleşen, uzaktan bakıldığında bile ‘bu bir HİDROMEK iş makinesi’ denilen bir marka olmayı hedefliyoruz. Sadece güzel görünmesi için değil, renginden tutun, dokusuna, materyaline kadar hepsine ince ince bir otomobil üretimi hassasiyetiyle yaklaşarak fonksiyonel ve verimli bir iş makinesi yaratmaya çalışıyoruz. HİDROMEK’in geleceğe bakan yüzünü, bu yeni ürünümüzle yansıttığımızı düşünüyoruz.” dedi.

Bir otomobil tasarımının tüm süreçlerinin aynen yaşandığı HMK 640 WL’nin tasarım süreci önce eskizlerden başlamış. Ardından yapılan binlerce karalama çalışma, önce kilden modellere, sonra da prototipe dönüşmüş. Makinenin ana şasisi dışındaki tüm aksamlarında; kabininden çamurluklarına, konsolundan motor kaputuna, logosundan havalandırma menfezlerine ve direksiyonuna kadar hemen tüm detaylarında bu özel tasarım ekibinin imzası bulunuyor.

Ofis konforunda, güvenli bir operatör kabini

HMK 640 WL’de, ROPS ve FOPS güvenlik sertifikası için uygulanan testlerden son derece başarıyla geçtiği belirtilen ve tüm tasarım hakları HİDROMEK’e ait olan bir kabin kullanılıyor.

HMK 640 WL’nin kabinini tasarlarken, bu 26 tonluk makineyi, operatöre ofis konforunda hissettirecek bir atmosfer oluşturmaya odaklandıklarını belirten Hakan Telışık, “Biz kabini tasarlamadan önce koltuğu, operatörü, pedalı, direksiyonu belirliyoruz. Onun etrafına kabini inşa ediyoruz. Kabinimizde oldukça geniş bir iç hacim sunuyoruz. Operatörün kabin içerisinde sorunsuz bir şekilde çalışma alanına sahip olabilmesi ve kendini ferah hissetmesi için büyük cam alanları oluşturmaya gayret ettik. Kabin içerisinde kullandığımız düğmelerin, kaplamaların, göstergelerin gerek tasarımında gerekse yerleşiminde bu ferahlık hissini desteklesin diye oldukça kompakt çözümler kullandık. Renkleri ve desenleri bile özenle seçtik. Bu amaçla kabinde açık kahve tonlarını tercih ettik.” dedi.

Operatörün çevresine tam olarak hâkim olabilmesi ve her açıdaki görüş açısını attırabilmek amacıyla özel tasarım çalışmaları yapılmış. Standart olarak sunulan geri görüş kamerası ile birlikte böylece, egzoz artıma sistemi (SCR) sebebiyle kaportanın yükselmesinden kaynaklanan arka görüş kaybı giderilmiş.

Makinenin çalışma ortamına göre uygun vites geçişleri sağlayan üç farklı yürüyüş modu (düşük, orta ve hızlı) bulunuyor.

Acil durum direksiyon sistemi, hidrolik sistemle alakalı bir sıkıntı olması durumunda, bir elektrik motoru vasıtasıyla operatörün yön vererek makineyi güvenli konuma almasına olanak sağlıyor.

Kullanım kolaylığı ve ergonomi özellikleri

İdeal kullanım ergonomisi için operatör direksiyonu ve konsolu kendine en uygun olacak şekilde ayarlayabiliyor. Kova ve ataşman kontrolü elektrikli parmak ucu joystickler ile gerçekleştiriliyor. Konsoldaki TipShift düğmesi ile direksiyonu bırakmadan ileri geri yön değişimi yapılabiliyor. HMK 640 WL’de, yine HİDROMEK ekskavatörlerde de bulunan OPERA kontrol sisteminin gelişmiş bir versiyonu sunuluyor. Bu sistem, temel kumanda fonksiyonlarının operatörün elinin altında olmasını, böylece bunlara daha kolay erişebilmesini sağlıyor.

Opera kontrol sisteminde, operatörün sağ tarafından renkli dokunmatik, 8 inçlik bir kontrol ekranı, ön tarafında ise yine renkli 7 inçlik bir gösterge ekranı bulunuyor. Yan ekrandan makinenin klima, bütünleşik radyo, aydınlatma, vb. temel fonksiyonları kontrol ediliyor. Yan tarafında usb girişi bulunuyor. Hemen üst tarafında bulunan akıllı tutucuya telefon, tablet veya notlar sabitlenebiliyor.

Ön ekran aracılığıyla operatör, gözünü yoldan ayırmadan hız, devir, yakıt ve adblue seviyesi, motor ve şanzıman yağ sıcaklık seviyeleri gibi önemli bilgileri görebiliyor.

Makinede kullanılan klima, ön ve arka camlardaki buğuyu gideren, operatörün el ve ayaklarını ısıtan menfezlerle desteklenmiş.

Standart olarak sunulan havalı ve ısıtmalı koltuğun ergonomisi için özel olarak çalışılmış. Kumaşının terletmemesi ve kaydırmaması için özel materyaller kullanılmış. Zemindeki havuz tipi paspas rahatça sökülüp temizlenebiliyor. Kabinde birçok saklama gözü ile birlikte bir de soğutmalı torpido bulunuyor.

“Sektördeki birçok standardı değiştireceğiz”

HİDROMEK Ağır Ekipman Satış Müdür Yardımcısı (Lastik Tekerlekli Yükleyici ve Motor Greyder) Onur Alpaydın, ürün ve hizmet kalitesi anlayışı neticesinde kazıcı yükleyici ve ekskavatör ürün gruplarında sahip oldukları olumlu marka imajını, yeni lastik tekerlekli yükleyici ve greyder modelleriyle birlikte daha geniş bir müşteri portföyüne hitap ederek pekiştireceklerini ifade etti.

Bundan önce 40-50 ton sınıfındaki HİDROMEK ekskavatörlerin pazara sunulmasıyla birlikte sektördeki hizmet alanlarının önemli ölçüde genişlediğini belirten Onur Alpaydın, “Öncelerde daha çok hafriyat grubundaki müşterilerimize hizmet verirken, büyük ekskavatörlerle birlikte yurt içi ve yurt dışı inşaat ve yol müteahhitleriyle, taş ocakçılarıyla ve madencilerle de tanıştık. Artık bugünkü iş hacmimizde önemli bir paya sahipler. Ancak bu firmalar sadece ekskavatör değil, yükleyici ve greyder de kullanıyorlar. Şimdi bu yeni ürünlerimizle birlikte onlara tüm ihtiyaçlarını HİDROMEK markası altında sağlama fırsatı sunmuş oluyoruz.” dedi.

Onur Alpaydın, makineleri HİDROMEK’ten almanın, işlerinde zamanla yarışan ve maliyet konusunda hassas bu kullanıcılara satış sonrası destek anlamında da önemli avantajlar sağlayacağını belirterek, “Makineyi geliştiren ve üreten biziz. Kendi ekibimiz dışında kimseye soracak teknik bir sorumuz veya yurtdışından gelmesini bekleyeceğimiz bir yedek parça ihtiyacımız yok. Bu makineleri kullanan müşterilerimiz muhtemel arıza durumlarında uzun süre işlerinden ayrı kalmayacaklar. Çünkü Hidromek yaygın servis ağı, güçlü yedek parça stoku ve uzman satış sonrası hizmetler kadrosuyla tüm sorunları kısa sürede çözebilecek kapasitededir. Makinelerin daha uygun maliyetlere sahip olması ve daha uzun süre işte kalması, toplam sahip olma maliyetini ve iş verimliliğini olumlu yönde etkileyecektir. Hidromek olarak bu ürün grubunda da sektördeki birçok standardı değiştireceğiz.” ifadelerini kullandı.

Zor koşulların yakıt verimliliği yüksek makinesi

Bu boyuttaki bir makinenin çalışacağı zorlu ortamlar ve maruz kalacağı yükler göz önüne alınarak geliştirilen HMK 640 WL’nin tam anlamıyla bir ‘ağır hizmet makinesi’ olduğunu vurgulayan Onur Alpaydın, düşük devirlerde yüksek tork üreten, Stage IV egzoz emisyon sınıfındaki çevre dostu Mercedes motorun yüksek yakıt verimliliği ile de rekabette kendilerine avantaj sağlayacağını kaydetti.

Onur Alpaydın, makinenin 5 yılı aşan bir geliştirme ve test sürecinin ürünü olduğunu belirterek, “Makinemiz uzun bir süredir en zorlu çalışma koşullarında, farklı operatörler tarafından test ediliyor. Gücü, seriliği, üretkenliği, kullanım kolaylığı ve yakıt verimliliği ile ilgili olarak olumlu sonuçlara ulaştık.” dedi.

26.300 kilogram çalışma ağırlığı, 4,2 metreküp genel maksatlı kova hacmi ve 19.975 kgf koparma gücü ile HMK 640 WL’nin, kendi sınıfında rekabette üst sıralarda yer alabileceğini ifade eden Onur Alpaydın, Hidromek’in lastik tekerlekli yükleyici sınıfındaki bir sonraki modelinin 3-3,5 metreküp kova kapasitesine sahip olacağını belirtti.

HİDROMEK HMK 640 WL lastik tekerlekli yükleyici teknik özellikleri

Çalışma ağırlığı

26.300 kilogram

Motor – Azami güç – Azami tork

Mercedes 6R1100 – 324 HP – 1.600 Nm

Şanzıman

ZF Ağır hizmet tipi Autoshift – 5 ileri 3 geri vites

Hidrolik sistem

Kapalı merkezli değişken deplasmanlı piston tip pompalı

Akslar

ZF Ağır hizmet tipi

Lastikler

26.5 R 25 – L3

Yükleyici mekanizma

Çift Z-bar

Kova kapasitesi

4,2 metreküp

 

Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina