Forum Makina
Forum Makina
HABER MERKEZİ

Seçimlerinizi yaparak tüm haberlerimize ulaşabilirsiniz.

HABER ABONELİĞİ

Sektördeki gelişmeler, yeni ürünler ve aktivitelerle ilgili olarak bizden düzenli bilgilendirme mailleri almak için
abone olunuz.

HABERLERİMİZ
2017
İş Makinası - Leica Makine Kontrol Sistemleri Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nde
Leica Makine Kontrol Sistemleri Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nde

Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün devamı olarak, Kurtköy’den başlayıp, Liman bağlantı yoluyla, Osmangazi Köprüsü’ne bağlanan Kuzey Marmara Otoyolu 4. Kısım çalışmaları Limak İnşaat tarafından gerçekleşiyor. Nalbantoğlu İnşaat’ın da destek verdiği operasyonlarda Leica Makine Kontrol Sistemleri, sürecin sorunsuz ilerlemesine yardımcı oluyorlar.

Marmara Bölgesi ve çevre bölgelere ulaşımda kolaylıklar sağlayacak olan “Kuzey Marmara Otoyolu Projesi” büyük ve kapsamlı bir yatırımla 2016 yılındaki ihale sonrası hayata geçti. Ana yüklenici firmaların çalışmalara başlaması, aynı zamanda inşaat ve makine-ekipman sektörü için de büyük bir potansiyel yaratmış oldu. Kuzey Marmara Otoyolu’nun 4. kısım projesini üstlenen Limak İnşaat ise bu potansiyeli verimli kullanarak projenin sorunsuz ve hızlı bir şekilde ilerlemesi için tüm teknolojik donanımları kullanıyor.

Makine Kontrol sistemleri ile sürece hakimiyet
Havaalanlarından limanlara, barajlardan sulama tesislerine ve otoyollara kadar pek çok önemli projede başarıyla yer almış olan Limak İnşaat, bu çalışmaları esnasında tercih ettiği ölçme ekipmanları ve makine kontrol sistemleri ile verimli prosesler ortaya koydu. Firma, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün devamı olarak, Kurtköy’den başlayıp, Liman bağlantı yoluyla, Osmangazi Köprüsü’ne bağlanan Kuzey Marmara Otoyolu 4. Kısım’daki çalışmalarında da bu prensibini devam ettiriyor ve Leica Makine Kontrol Sistemleri’ni kullanıyor. Firmaya asfalt serim işlerinde ise Nalbantoğlu İnşaat eşlik ediyor.

Çalışmalar esnasında insan hatalarını minimum düzeye indirmeyi hedefleyen ve sahada tekrarlı iş yapmanın önüne geçerek zamandan ve yakıttan tasarruf sağlayan Leica’nın bu sistemlerini Türkiye’de Sistem A.Ş pazara sunuyor. Akıllı İnşaat (İntelligent Construction) anlamına gelen iCON serisi ile sunulan kontrol sistemleri; greyder, dozer, ekskavatör, silindir, asfalt-beton finişeri, tekerlekli yükleyici, delme-kazık çakma makineleri, tarım tesviye bıçağı ve kar tesviye makineleri gibi pek çok iş makinesinde kullanılabiliyor.

Konuyla ilgili görüşlerini aldığımız Sistem A.Ş Makine Kontrol Sistemleri Bölüm Yöneticisi Göksel Akkoca ile Leica Makine Kontrol Sistemleri’ni ve Limak İnşaat’ın işlerine sağladığı avantajları konuştuk.

Öncelikle Leica Makine Kontrol sistemleri neleri kapsar ve Sistem A.Ş olarak nasıl bir hizmet sunuyorsunuz?
Asfalt, beton veya toprak işlerinde yer değiştirme ya da serim esnasında, milimetre hassasiyetinde kayar kalıp beton finişerleri kontrolünde veya ekskavatörler için basit bir yükseklik tespit edici lazere ihtiyaç durumlarında Leica Makine Kontrol Sistemleri kullanıcıya çözümler sağlıyor. Bu çözümler sahadaki üretkenliği optimum seviyeye getirmek için kullanıcılara yardımcı olmakta. Sistemler 3D kontrol dediğimiz GPS, yüzey modelleme yazılımı ve otomatik makine kontrolü avantajlarını kullanıcılara sunuyor.

Sistem A.Ş olarak bizler de 1995 yılında jeodezik amaçlı ölçüm cihazlarının satışı, satış sonrası teknik destek ve eğitim temini amacıyla kurulmuş bir şirketiz. Bu faaliyet kapsamındaki ürünlerin Türkiye içinde satışı ve satış sonrası destek hizmetleri amacıyla Leica Geosystems’in yetkili Türkiye temsilcisi konumundayız. Tüm ekipmanımız Leica'nın İsviçre ve Danimarka'daki fabrikalarında yüksek kalite standartları ile üretiliyor ve biz de müşterilerimize 200 yıllık bir geçmişten gelen Leica doğruluğunu sunuyoruz. Markamızın ürünleriyle ilgili olarak müşterilerimize destek sağlarken, teknik servis departmanımız da satılan ürünlerin bakım, onarım ve kalibrasyon hizmetlerini sunuyor.

Leica Kontrol Sistemleri Limak İnşaat’ın hangi makinelerinde kullanılmakta ve avantajları neler?
Başlangıç olarak 2 adet CAT 14M greyderde ve 2 adet Vögele 1900-3 asfalt finişerinde sistemlerimiz kullanılıyor. Sistemimiz, Limak’ın yer aldığı projenin gerektirdiği ölçme kontrol doğruluklarına ve sonuç kalitesine daha kolay ve tekrarlanabilir bir şekilde ulaşıyor. Leica Kontrol Sistemleri ile sahada çalışan etüt proje ekibinin iş yükü hafiflerken, iş makinelerinin yakın çevresinde çok daha az süre ile insan çalıştırıldığından iş sağlığı ve güvenliği konusundan oluşabilecek kaza riskleri azaltılmış oluyor. Gece vardiyası çalışmalarında da makine kontrol sistemleri sayesinde performans kaybı olmadan çalışmalar devam ettiriliyor.

Sistem nasıl işliyor?
Öncelikle makine kontrol sistemlerinde kullanılacak veriler, Limak’ın ofis etüt ekibi tarafından hazırlanıyor. Mevcuttaki alışkanlıklarını değiştirmeden, kullandıkları CAD yazılımından direkt makine kontrol sistemine veri alınıyor. Dahası sahaya gitmeden veriler makine kontrol sistemlerine uzaktan yüklenebilirken, makinenin sahadaki çalışması anlık olarak izleniyor ve düzenli otomatik raporlar alınıyor.

Bu projede karşılaşılan zorluklar ve kontrol sistemlerinin sağladığı katkılar neler?
Farklı fazlarda hızlı bir şekilde ilerleyen projede değişen iş planlarına hem makinelerin hem de ekibin ayak uydurması, böylelikle yüksek performanslı ve hatasız sonuçlar üretilmesi gerekiyor. Makine kontrol sistemleri sayesinde çalışma bölgesinde ciddi bir ön çalışma gerektirmeden hızlı bir şekilde makineler gerekli proje doğruluklarını sağlayacak şekilde çalışabiliyorlar. Makine kontrol sistemi olan bir greyder operatörü, mesai başlarken etüt ekibinin sahada gerekli kot-kazık aplikasyonu ve diğer işaretlemeleri yapmasına gerek duymadan direkt tesviye işine başlayabilir. Tüm proje, greyderdeki makine kontrol panelinde yüklü ve hazır olduğu için iş planında olabilecek tüm değişiklikler ve yeni görevler anında sahada uygulanıp sonuç alınıyor. Ayrıca makine kontrol sistemi olan bir finişer ekibi de ofset teli kullanmadan kotlu serim yapabiliyor. Ofset teli tesisinde harcanacak vakit yok edilerek finişerden alınacak performans daha da arttırılır. Finişerdeki makine kontrol sistemi projedeki dever geçişini otomatik olarak uyguladığı için ekibe sadece makineyi takip etme işi kalır.

Klasik yöntemlerle yapılan çalışmalarla makine kontrol sistemleri ile yapılan çalışmalar kıyaslandığında nasıl bir sonuç çıkıyor?
Greyder ile yapılan son tesviye sıfırlama işinde, makine kontrol sistemi olmadan, tecrübeli bir operatör ve ölçme ekibinin sürekli kontrol ve yönlendirmesi ile yapılan bir iş, makine kontrol sistemi olan bir greyder ve az tecrübeli bir operatörle bile yarı zamanda bitirilebilir. Greyderde GPS makine kontrol sistemi ile tesviye edilen yüzeyin tamamında ±1,5-2,0 cm kot doğruluğu elde edilebilmekte.

Leica ile diğer markalar karşılaştırıldığında Leica'nın artıları olarak neleri söylersiniz?
Leica Makine Kontrol Sistemleri hem çalışma mantığı hem de veri yapısı olarak diğer Leica ölçme aletleri ile birebir uyumlu olarak çalışır. Eğer bir sahada herhangi bir Leica ölçme ekipmanı kullanılıyorsa, makine kontrol sisteminin işe ve ekibe adaptasyonu çok kolay oluyor. Ayrıca total station veya GPS'de kullanılan bir veri, ofiste hiçbir işleme gerek kalmadan direkt Leica ölçme ekipmanından alınarak makine kontrol sistemine yüklenip kullanılabilir.

Yine Leica, ekskavatör, dozer ve greyder gibi toprak işleri makinelerinden farklı olarak 20 yılı aşan bir süredir yol serim makinelerine özel olarak PaveSmart 3D makine kontrol sistemini geliştirdi. Yol proje mantığına göre geliştirilmiş bu yazılım ile sadece iki tane kotlu doğru kullanarak (sanal ofset teli de denilebilir) tüm proje tamamlanabiliyor. Hatta geliştirilen bu yöntem sayesinde 13 m genişliğinde serim yapmak ve finişere otomatik olarak istikamet vermek de mümkün. Son olarak finişer makine kontrol sistemi ile yapılan serimlerde ±5 mm ve daha iyi kot doğruluğunda, ondülasyonsuz ve projenin tamamına yayılan yüksek kaliteli sonuçlar elde edilebiliyor.

Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina