Forum Makina
Forum Makina
HABER MERKEZİ

Seçimlerinizi yaparak tüm haberlerimize ulaşabilirsiniz.

HABER ABONELİĞİ

Sektördeki gelişmeler, yeni ürünler ve aktivitelerle ilgili olarak bizden düzenli bilgilendirme mailleri almak için
abone olunuz.

HABERLERİMİZ
2016
İş Makinası - Polat Yol Yapı, ton başına maliyeti Komatsularla minimuma indiriyor
Polat Yol Yapı, ton başına maliyeti Komatsularla minimuma indiriyor

Yurt içi ve yurt dışında yol, tünel, arıtma tesisi, konut, maden dekapajı, termik ve hidroelektrik santralleri gibi birçok projeye imza atan Polat Yol Yapı, ETİ Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Bigadiç Bor İşletme Müdürlüğü Simav Açık Ocağı’nda faaliyet gösteriyor. Toplamda 115 milyon 500 bin ton dekapaj ve 4 milyon ton bor madeni çıkaracak firma, yükleme işleminde Komatsu PC850 ekskavatörlerinden faydalanıyor. Ton başına maliyet avantajı ve sahadaki operasyon sürecinin iyi yönetimi, ocaktan alınan verimi gözler önüne seriyor.

Temsa İş Makinaları İstanbul Anadolu Yakası Satış Yöneticisi Cem Doyuran, Polat Yol Yapı Saha Formeni Kahraman Yiğit, Polat Yol Yapı Şantiye Şefi Özgür Çelebioğlu, Temsa İş Makinaları Kilit Müşteriler Satış Müdürü Muzaffer Akboğa

(Soldan sağa)

Firma ayrıca yine Bigadiç Bor İşletme Müdürlüğü'ne bağlı Tülü açık ocağı ihalesini de alarak 15.08.2016 tarihi itibariyle üretime başladı. Buradaki 21.000.000 tonluk işin ise 900 günde bitirilmesi planlanıyor.

Polat Yol Yapı Şantiye Şefi Özgür Çelebioğlu’nu Bigadiç’te ziyaret ettik.

Saha koşullarını nasıl takip ediyorsunuz? Orada sizi neler etkiliyor?

Öncelikle iyi bir patlatma ve doğru açılardan işe girmek gerekiyor. Makinelerin sökü yönü çok önemlidir. Bu konuda tecrübeli formenlerimiz var, sahayı iyi etüt ediyorlar. Malzemenin yatım yönünü makinenin sökme yönüne göre ayarlayıp aynaya giriyoruz. Yükleyici sınıfındaki makineler, zemini düzenlemek için çalışmıyor. Yardımcı yükleyiciler, sürekli makinelerin altını dolaşıp kamyonların yanaşacağı platformları düzenliyor. Saha içindeki yollarımız ise çok geniş. Yolun ilk yapımında malzemeyi serip dozerle yayıyoruz ve silindirle sıkıştırıyoruz. Yollarda çukur olduğu takdirde sahamızdaki uygun malzemeyle stabil hale getiriyoruz. Böylece maksimum performansta yükleme işi yapılıyor.

Üretimde kullanılan makine ekipman çeşitliliği nasıl?

Makine parkımızda yükleme sınıfında 8 adet Komatsu PC850 paletli ekskavatör, 1 adet WA600 lastikli yükleyici var. Nakliye için 70 adet kamyonla çalışıyoruz. Bunlardan 45’i Volvo FMX 540. Yardımcı makine olarak adlandırdığımız sınıfta 4 adet PC450, 2 adet PC400 paletli ekskavatör, 3 adet WA470 lastikli yükleyici, 2 adet GD675 greyder, 2 adet D155AX dozer bulunuyor. Ayrıca Polat Yol Yapı’nın tüm projelerinde kullandığı motorlu makine ekipman sayısı 1.500 civarındadır.

Bu modelleri hangi kriterlere göre belirlediniz?

Piyasada orta sınıf olarak tabi edilen segmentin en büyük tonajlı makinelerini kullanmak gerekiyor. Çünkü burada zamana karşı bir yarış var. Proje de 3-4 yıllık gibi orta vadeli bir iş. 10 yıl gibi uzun vadeli olsa daha büyük modeller kullanılabilir. Burada ne kadar hızlı yükleme yaparsak iş o kadar hızlı yürür ve sabit maliyetlerimiz düşer. Bu yüzden 6,5 metreküp kovası bulunan PC850’nin bu proje için verimli olacağını düşündük. Yaklaşık 5-5,5 pasta kamyonu dolduruyor. Bunlara uygun 26-28 metreküplük kamyonlar gerekiyor. Bu konuda şasi aralıkları geniş olan ve dolayısı ile herhangi bir devrilme yaşanmayan Volvo marka kamyonların daha uygun olabileceğini gördük. FMX 540, dekapaj işinde kesinlikle çok iyi bir kamyon.

Makinelerin bakımlarını Temsa İş Makinaları’na yaptırmak ne avantajlar sağlıyor?

Sonuçta makineleri en iyi bilenler Temsa İş Makinaları yetkilileridir. Bu konuda makinelerinin arkasında duruyorlar. Ekskavatörlerden biri bir motor problemi yaşadı. Temsa İş Makinaları, motorun demontajını yaptı, Bursa servisinde bakımını yapıp geri getirdi. Makine, 72 saat gibi rekor bir sürede işe geri döndü. Özellikle maden sektöründe zaman çok önemlidir. Çünkü herhangi bir sorunda makineyle beraber yanındaki ekipmanlar da yatmak zorunda kalıyor. Bunların hepsi yüksek maliyetli makineler olduğu için yedek makine bulundurma şansı da yok. Ayrıca Komtrax’ın da çok faydasını görüyoruz. Özellikle gece vardiyasında kontrol zor olduğu için Komtrax’tan faydalanıyoruz. Tüm süreci takip edebiliyoruz, makinenin konumunu ve arızalarını görebiliyoruz. Bir ekskavatörün yakıt tüketimi diğerine göre fazlaysa nedenini araştırıyoruz.


Röportajın devamı Forum Makina Eylül 2016 sayısında...

Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina