Forum Makina
Forum Makina
HABER MERKEZİ

Seçimlerinizi yaparak tüm haberlerimize ulaşabilirsiniz.

HABER ABONELİĞİ

Sektördeki gelişmeler, yeni ürünler ve aktivitelerle ilgili olarak bizden düzenli bilgilendirme mailleri almak için
abone olunuz.

HABERLERİMİZ
2020
İş Makinası - Yeni nesil Cat 336, 50 tonluk büyüklerine kafa tutuyor
Yeni nesil Cat 336, 50 tonluk büyüklerine kafa tutuyor

Yeni nesil Cat 336 Kuzey Marmara Otoyolu Projesindeki 50 tonluk büyüklerine kafa tutuyor

1992 yılında Kocaeli Kartepe merkezli olarak kurulan ve bir aile şirketi olan Gültaş Hafriyat Nakliyat Ltd. Şti., alanındaki tecrübesi, uzman kadrosu ve güçlü makine parkıyla görev aldığı büyük ölçekli projelere değer katıyor.

Ekonomideki daralmaya rağmen makine parkına yatırım yapmaya devam eden firmanın ortaklarından Ömer Gül ile bir araya gelerek faaliyetleri, piyasa koşulları ve makine tercihleri hakkında konuştuk.

İş makineleriyle ne zaman tanıştınız?

Babam Reşit Gül, Kocaeli’nin en eski hafriyatçılarındandır. Dolayısıyla biz de kardeşim Yücel Gül ile çocukluğumuzdan bu yana hep makinelerle iç içeyiz. Geçen zaman içerisinde sadece operatörlük yapmadık, genç yaşlardayken yanan bir makinemizi kendi kendimize söküp tamir ederek yeniden çalışır hale getirdiğimiz de olmuştu. Dolayısıyla işin en temelinden geldiğimizi söyleyebilirim. Bu sektörde görülebilecek ne varsa biz yaşayarak öğrendik ve öğrenmeye de devam ediyoruz.

Uzmanlık alanınız nedir? Hangi projelerde çalışıyorsunuz?

2013 yılına kadar daha çok şehir içi hafriyat ve alt yapı çalışmalarında yer alıyorduk. Bundan sonra büyük firmalarla tanıştık ve alt yüklenici olarak daha büyük ölçekli projelerde çalışmaya başladık. İlk olarak Kolin İnşaat’ın üstlendiği İzmit Gebze arasındaki hızlı tren projesinin 15 kilometrelik bölümünün hafriyatını gerçekleştirdik.

“Melen projesinde rekorlar kırdık”

 

 

Akabinde Kalyon İnşaat ile tanışarak Melen Projesinin 10 kilometrelik boru hattını üstlendik. O güne kadar boru hatları ile ilgili fazla bir tecrübemiz yoktu belki ama işin temelinden geldiğimiz için çabuk uzmanlaşmak gibi bir yeteneğimiz var. Biz Melen’deki üçüncü boru hattında çalışmıştık. İşi yaparken kırdığımız rekorları sonradan öğrendik. Örneğin, önceki hatlarda 45 günde geçilemeyen bir bataklığı biz sadece 11 günde geçmeyi başarmıştık. Yaptığımız işten memnun kalan Kalyon İnşaat bunun ardından bizi Kahramanmaraş ile Gaziantep arasındaki içme suyu hattında görevlendirdi. 2.400 milimetrelik çelik borulardan oluşan 100 kilometrelik hattın yaklaşık 40 kilometresini biz yaptık. Halihazırda da Gaziantep genelindeki içme suyu hatlarının rehabilitasyonu çerçevesinde çalışıyoruz.

Yine önemli bir proje olan Safi Port firmasının Derince Limanı’ndaki dolgu işlerini biz yapmıştık. 10 ayda yaklaşık 4 milyon ton kaya malzeme çektik. En az 2-3 dozer çalıştırarak yapılacağı belirtilen bir işi birer adet Cat 963 ve Cat 966H kullanarak ve alnımızın akıyla zamanında teslim ettik. Şu an yine Kolin İnşaat’ın Kuzey Marmara Otoyol Projesi’ndeki hafriyat, nakliye, taş duvar ve drenaj hattı işlerine devam ediyoruz.

Sizce bu işlerdeki başarınızın sırrı nedir?

Öncelikle yaptığımız işi seviyoruz ve çok çalışıyoruz. Yıllardır birlikte çalıştığımız güçlü bir ekibimiz var. Şu an taşeronlarımız hariç doğrudan bize bağlı olarak çalışan yaklaşık 180 personelimiz bulunuyor. Yapacağımız bir işin öncesinde bütün bir ekip olarak neyi nasıl yapacağımıza karar veriyoruz. Sonrasında herkes kendi işine sahip çıkıyor. 24 saat işimizin başındayız.

“Cat’in bizim için en doğru makine olduğuna karar verdik”

 

Geçmişte bu işten daha yüksek kazançlar elde edilebildiği için bazı maliyetler göz ardı ediliyor, pek fazla ince hesap yapılmıyordu. Ancak günümüzde artık incenin de incesini yapmak zorundayız. Sahada sürekli ölçüm ve verimlilik hesapları yapıyoruz. Hangi makine ne kadar sürede ne kadar malzeme yüklemiş? Bunu yaparken ne kadar yakıt tüketmiş? Kamyonların lastikleri ne kadar ömürlü olmuş? Kamyonlarda şu makası kullanmışız, şu kadar az kırmışız, vb.

Az maliyetle çok iş yapmak gerekiyor ama bu her şeyin en ucuzunu almak anlamına gelmiyor. İş makineleri açısından da bu böyle. Uzun süreler boyunca, kesintisiz, yüksek performanslı ve ekonomik bir şekilde çalışmalarını bekliyoruz. Bu bir ekip işi. Her biri zincirin bir halkası. Sahada serme yapan makinenizin performansı düşerse, oraya malzeme taşıyan kamyonlarınızın ve onları yükleyen ekskavatörlerinizin de performansı azalır. Bütün bu hesapları yaptıktan sonra Cat’in bizim için en doğru makine olduğuna karar verdik.

İlk Cat iş makinenizi ne zaman almıştınız? Şu an parkınızda hangi araçlar var?

Büyük ölçekli projelere girdiğimiz 2013’te ikinci el olarak ilk Cat 336 ekskavatörümüzü aldık. Zaman içerisinde memnuniyetimiz çerçevesinde parkımızı büyük ölçüde Cat’e çevirdik. Şu an 12 adet iş makinemiz ve 30’a yakın kamyonumuz var. Bunlar arasında Cat marka olarak 330D2 ve 336D2 model paletli ekskavatörlerimiz, 950 L ve 966H lastikli yükleyicilerimiz, 963C paletli yükleyicimiz, 428F2 kazıcı yükleyicimiz ve Metso LT1213 model bir mobil kırıcımız bulunuyor. Son olarak geçtiğimiz ay içerisinde parkımıza yeni nesil bir Cat 336 paletli ekskavatör daha ekledik.

Ayrıca boru hatlarında yoğun olarak kullandığımız 3 adet paletli vincimiz de bulunuyor. Yine projelerimizde kendi parkımız haricinde, taşeronlarımıza ait yaklaşık 80 adet makine ve araç daha çalışıyor. Sadece otoyoldaki taş duvar işimizde 10 adet 20 tonluk ekskavatör çalıştırıyoruz.

“Çok daha seri, kuvvetli ve yüksek performanslı bir makine haline gelmiş”

Yeni nesil Cat ekskavatörünüzü nasıl buldunuz?

Biz önceden “Bir makine az yakıyorsa az iş yapar, çok yakıyorsa çok iş yapar” diye düşünürdük. Makinenin kaldırdığı metraja, yüklediği kamyona ve yakıtına bakınca en hesaplısı Cat derdik. Şimdi yeni nesil Cat 336’yı görünce memnuniyetimiz bir kat daha arttı. Makinemiz geldiği günden bu yana Kuzey Marmara Otoyolu Projesinde günde 24 saat, neredeyse hiç durmadan, yoğun tempoda çalışıyor. Diğer markaların 50 tonluk modellerinin sökemediği yerleri koparıp alıyor. Mevcut 2015 model 336D2’mizle kıyaslayınca çok daha seri ve kuvvetli bir makine haline geldiğini gördük. Yakıt tüketimi %30-35’e varan oranda azalırken performansı en az %20 artmış. Yeni 336 daha dengeli ve sağlam bir makine olmuş.

40 tonluk bu makinenizin 50 tonluk rakiplerine muadil olduğunu mu söylüyorsunuz?

Gücüne ve yaptığı işe bakarsanız bu zaten böyle. Ayrıca 40 ton ile 50 tonu kıyaslayınca sadece ilk alım değil, yakıt ve işletme maliyetleri de daha hesaplı oluyor. Böylece Cat her anlamda çok daha avantajlı hale geliyor.

Makinenizde dikkatinizi çeken başka yenilikler oldu mu?

Borusan Cat’ten eğitim için gelen arkadaşlar tanıttılar. Makinenin o kadar çok özelliği var ki! Ben de kullanıp test ettim. Örneğin kantar sistemi sayesinde operatör kovaya aldığı malzemenin ağırlığını %1-2 hassasiyetle ekranında görebiliyor. Makinemiz şu an Kuzey Marmara Otoyolu Projesinde çalışıyor, sürekli ilerliyoruz. İlerledikçe malzemenin özgül ağırlığı değişkenlik gösteriyor. Kimi yerde daha ağır, kimi yerde daha hafif. Kamyona kaç ton malzeme yüklediğimizi bilmemiz gerekiyor. Gereğinden fazla yüklerseniz ya makas kırıyor ya lastik patlatıyor. Bu da bizim için hem iş kaybı hem de ekstra masraf anlamına geliyor. Şimdi artık makinemizde kantar sistemi olduğu için kamyonlarımızı tam da olması gerektiği kadar yükleyebiliyoruz. Bu özellik şantiye dışına çıkan kamyonlarda tonaj aşmamak için de büyük bir avantaj.

Yine makinedeki kazı kontrol sistemi son kotlarda çok işimize yarıyor. Projede büyük bir yarmamız vardı, bitirdik. Operatör düzeltmede bu özelliği kullanınca, tek seferde, hızlıca yapıp çıkıyor.

Borusan Cat’in satış sonrası hizmet desteğinden memnun musunuz?

Piyasada kötü makine kalmadı belki ama Cat yine de her anlamda ön plana çıkıyor. Bunu hem makine hem de satış sonrası destek anlamında söylüyorum. Elbette makinelerimizde zaman zaman ufak tefek sorunlar yaşıyoruz. Ancak Borusan Cat’teki arkadaşlarımız bizi bugüne kadar hiç mağdur etmediler. Servis de yedek parça da zamanında geliyor. Her an irtibat kurabiliyoruz. Düzenli bakım aralıklarının 500 saatte bir olması hem maddi hem de zaman kaybı açısından ayrı bir avantaj. İçinde bulunduğumuz zorlu piyasa koşullarında makine yatırımlarınıza devam ediyorsunuz.

Bu başarının sırrı nedir?

İşimizi ve ticaretimizi düzgün şekilde yapmaya gayret ediyoruz. İşiniz varken neden daha fazla makine almıyorsunuz diye soranlar oluyor. Bir yatırım yaparken ince eleyip sık dokuyoruz. Allaha şükür bugüne kadar ne bankalarda ne de başka bir yerde en ufak bir problemimiz yok. Garantili projelerde çalışıyoruz. Az kazanalım ama temiz olsun diyoruz. Siz işinizi düzgün yaptığınız, uzmanlığınızla problemleri çözerek işvereninize yansıtmadığınız sürece onlar da yeni bir arayış içine girmiyor, Gültaş her projede benim işimi çözer diyorlar. Ayrıca gittiğimiz yerlerdeki tedarikçilerimizle, bize iş yapanlarla da düzgün bir ilişkimiz var.

İsmail Mehmetoğlu – Operatör

33 yıllık ekskavatör operatörüyüm. Hem operatör konforu hem de performans anlamında bugüne kadar kullandığım makineler arasında en güzeli bu. Bu yüzden gözümüz gibi bakıyoruz. Kuzey Marmara Otoyol Projesinde durmadan çalışıyoruz. Makinemiz şu an 700 saatte. Burada çalışan 50 tonluk makinelere kafa tutuyor. Atak ve seri olmasını çok beğendim. Kovanın uzun ve paletlere kadar ulaşıyor olması tesviyede kolaylık sağlıyor. Makine yere sağlam basıyor, sarsmıyor. Kabin konforu da önceki serilere göre çok daha iyi. Kliması, radyosu ve diğer birçok özelliği ekran üzerinden kontrol etmek mümkün olabiliyor.

Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina