Forum Makina
Forum Makina
HABER MERKEZİ

Seçimlerinizi yaparak tüm haberlerimize ulaşabilirsiniz.

HABER ABONELİĞİ

Sektördeki gelişmeler, yeni ürünler ve aktivitelerle ilgili olarak bizden düzenli bilgilendirme mailleri almak için
abone olunuz.

HABERLERİMİZ
2019
İş Makinası - Yusufeli Barajı, Liebherr kule vinçlere emanet
Yusufeli Barajı, Liebherr kule vinçlere emanet

Yusufeli Barajı, Liebherr kule vinçlere emanet

DSİ 26. Bölge Müdürlüğü tarafından Artvin’de yer alan Çoruh Nehri üzerine inşa edilen Yusufeli Barajı ve HES Projesi’nin yüzde 70’lik kısmı tamamlandı. Ana yükleniciliğini Limak İnşaat’ın üslendiği barajda Türkiye’de ilk ve tek olma özelliğine sahip 22 metre açıklıkta çalışan 12 ton kapasiteli Liebherr 280 EC-H kule vinci kullanılıyor.

Yusufeli Barajı, tamamlandığında 275 metre gövde yüksekliğiyle Türkiye’nin en yükseği, dünyanın ise üçüncü çift eğrilikli ince kemer barajı unvanına sahip olacak. Kurulu gücü 558 MW ve yıllık enerji üretimi 1 milyar 888 milyon KWh/yıl olarak planlanan baraj, faaliyete geçtiğinde, yaklaşık 650 bin nüfuslu bir şehrin elektrik ihtiyacını karşılayabilecek.

“Günde 7 bin metreküp beton dökülüyor”

Barajın en büyük yapısını oluşturan 4 milyon metreküplük gövde, 130 metre yüksekliğe ulaşmış durumda. Projedeki çalışmalar hakkında bilgi veren Limak İnşaat Yusufeli Barajı Teknik Ofis Şefi Bülent Çakır; “Bu aşamaya ulaşana kadar tünel inşaatlarını, ulaşım yollarını, santral binası imalatlarını tamamlamış bulunuyoruz. Gövdenin bulunduğu yer çok dik ve sarp. Bu nedenle beton dökümünü ancak kablolu sistemle yapabiliyoruz. Bu kablolu hattın her biri yaklaşık 28 ton betonu taşıyıp gövdeye dökebiliyor ve şu anda üç hat ile günde 7 bin metreküp beton dökebiliyoruz.” dedi.

İnşaat çalışmalarının 2021 Nisan ayında tamamlanacağı bilgisini veren Çakır, “Sadece baraj inşaatı değil, yol yapımı, köylerin ve Yusufeli ilçesinin deplasesi gibi çok büyük kapsamlı çalışmalar var. Şu anda sahada sadece Limak İnşaat bünyesinde 4 bin 500 kişi çalışıyor.” dedi.

“9 adet Liebherr kule vinç projede kilit rol üstleniyor”

Projede görev alan Makine Mühendisi Atıl Karataş, çalışmaların son derece zorlu çevre şartlarında gerçekleştirildiğini vurgulayarak, “Projenin en zorlu görevlerinden birini Liebherr kule vinçler üstleniyor. Toplamda dokuz adet Liebherr kule vinç kullanılırken bu kule vinçlerin dördü baraj inşaatında çalışıyor.” dedi.

Makinelerin bütün özelliklerinin kullanılarak çok kilit bir rol üstlendiğinin altını çizen Karataş, projede çalışan kule vinçlerle ilgili şu bilgileri verdi: “Şu anda bulunduğumuz şantiyede bir adet 12 ton kapasiteli Liebherr 280 EC-H, iki adet 10 ton kapasiteli Liebherr 200 EC-H, bir adet de 6 ton kapasiteli Liebherr 154 EC-H olmak üzere dört tane kule vinç var. Baraj için yapılan yol projesi kapsamında da 5 adet Liebherr kule vinci kullanıyoruz. 12 ton kapasiteli ve 80 metre kanca altı yüksekliği olan, ara vadi dolgusunda kurulu olan Liebherr 280 EC-H kule vinci projede en çok dikkat çeken makinelerinden. Yaklaşık 60 metre tarama mesafesi olan kule vincin halat uzunluğu 400 metreden oluşuyor.”

"Türkiye’de 22 metre açıklıkta çalışan tek kule vinç”

Türkiye’de 22 metre açıklıkta çalışan ilk ve tek kule vinç 12 ton kapasiteli Liebherr 280 EC-H, projenin ara vadi dolgusunda çalışıyor. Karataş, “Kule vincin statik dengesinin sağlanması için üç kollu bir bağlantı yapıldı. Ayrıca vadide bulunması, üzerine yüklenen yükleri kaldırabilmesi ve statik dengeyi sağlamak için kesme ve inme kuvvetlerine direnç gösterebilmesi için ayrı bir mesnet noktası oluşturuldu. Liebherr yetkilileri, bu açıklıkta Türkiye’de çalışan başka kule vincin bulunmadığını ve bunun ilk olduğunu söyledi.” ifadelerini kullandı.

Liebherr Tower Crane Solutions devrede

Liebherr 280 EC-H ilk kurulduğunda 56 metre kanca altı yükseklikten hizmet veriyordu. Gövde betonunun yükselmesi nedeniyle kule vincin de yükseltilme ihtiyacı doğdu. Karataş, vincin yükseltilme sürecini şöyle anlattı: “Kule vincin o noktadan sonra yükselmesi demek, kapasitelerini aşmak demekti ki; bu noktada Liebherr’e başvurduk ve sürece Liebherr Tower Crane Solutions ekipleri de dahil oldu. Liebherr mühendisleri, kule vincin konumunu, kotları, yükleri inceleyerek proje bazında çizimler yaptı. Daha sonrasında bu çizimler ışığında, projeye uygun bağlantı kolları imal edildi. Kule vince bağlı olan kolların her biri yaklaşık 2.5 ton ağırlıktan oluşuyor. En uzun bağlantı kolu ise 22 metre. Bu da kule vinci Türkiye’de bu açıklıkta çalışan tek kule vinç yapıyor.”

12 tonluk kule vincin kurulum aşamasının zorluklarının altını çizen Karataş, “Kurulum noktası, vadiye olan ulaşım zorluğu, kule vincin lojistik sürecinde de zorlanmamıza neden oldu” dedi. Parçaları olabildiğinde küçültmek durumunda kaldık ki bu montajı da oldukça zorlu hale getirdi.” dedi.  

 • 275 metre gövde yüksekliğindeki Yusufeli Barajı, dünyaca ünlü Eyfel Kulesi’nden sadece 25 metre daha kısa.

• Barajın gövdesi, bir gökdelenle kıyaslandığında 100 katlı bir gökdelen yüksekliğine sahip.  

• Projenin gövdesinde kullanılacak 4 milyon metreküp beton ile Artvin’den Edirne’ye 13 metre platform genişliğinde beton yol yapılabiliyor.

Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina