
3. Havalimanı'nın en büyük alt yüklenicisi Orkun Group'un Cat tercihi |
|
Yapımına tüm hızıyla devam edilen İstanbul Yeni Havalimanı, tüm etaplar tamamlandığında yılda 150 milyon yolcu sayısıyla dünyanın en büyük havalimanı olacak. 76,5 milyon metrekare büyüklüğünde bir alana inşa edilen havalimanında Orkun Group, ana firma olan CMLKK’nın (Cengiz-Mapa-Limak-Kolin-Kalyon) alt yükleniciliğini yapıyor.
Projenin en büyük alt yüklenicisi unvanına sahip firma, Caterpillar’ı tercih ederek 13 aylık sürede makine parkına toplam 21 adet Cat® iş makinesi ekledi. BMGS’nin (Borusan Makina ve Güç Sistemleri) şantiye içerisinde 7 gün boyunca hizmet veren bir ekibi, tesisi ve yedek parça deposu bulunuyor.
9 yaşından beri lojistik sektörünün içinde olan ve 16 yıl boyunca dünyanın en büyük uluslararası taşımacılık firmalarından birinde yönetim kurulu başkanlığı yapan İlhan Karadeniz ile keyifli bir sohbet gerçekleştirdik.
Orkun Group Yönetim Kurulu Başkanı İlhan Karadeniz
İş makinesi sektörüyle tanışmanız nasıl gerçekleşti?
3. Havalimanı projesi başlayacağı günlerde proje ortaklarından Cengiz İnşaat vasıtası ve oğlumun da bu sektöre olan ilgisi sonucu 50 adet kamyonla başladım, sonrasında 350 adede çıkardım. Bu projede yer alınca doğal olarak iş makineleriyle de tanıştım. Bu işi yapmak ve öğrenmek istedim. Çünkü ileride sadece alt yüklenici olarak devam etmek istemiyorum.
Makinelerde aradığınız temel performans kriterleri nelerdir?
Satış sonrası hizmetler benim için en önemli husustur. Satılan makinelerin arkasında durulması çok önemlidir. Bir makineye ya da araca yatırım yaparken bunu dikkate alıyorum. Araçları senede bir değiştiriyorum, makineleri de 3 senede bir değiştiririm. Operatör konusuna da önem veriyorum. Operatörlerimizi özenle seçiyorum. Çünkü makinelerin yükleme açıları bile çok önemli. Araçlarımız 27-28 metreküp kapasitesindedir. Günde 10 bin sefer yapılsa, ekstradan 3 metreküp yükleme yapsanız, ayda 900 bin metreküp eder. Bunların hepsini hesaplamak gerekiyor.

Projedeki makine parkınız hakkında bilgi verir misiniz?
Orkun Group olarak makine parkımızda 3 adet 374F, 4 adet 349D, 1 adet 336D paletli ekskavatör, 2 adet 140M greyder, 2 adet 966H lastikli yükleyici, 3 adet D9T, 2 adet D8T dozer, 1 adet CS56B, 1 adet CS64B silindir, 1 adet 434F kazıcı yükleyici, 1 adet 216B mini yükleyici ve 1 adet 301.7 mini ekskavatörümüz bulunuyor.
Makine tercihini nasıl belirlediniz?
İş makineleri sektörü benim yabancı olduğum bir sektördü. Öncelikle ikinci el makine almayı tercih ettim. Çünkü 1 yıl sonra o makinelerin bana çıkaracağı problemleri görmek istiyordum. 1 yıl zarfında hangi makine faydalı, hangisi faydasız onu gördüm ve sıfır makinelere yöneldim. Örneğin buradaki zeminin aşındırıcı olmasından dolayı bir dozerin alt takımının 3.000 saatte değişmesi gerektiğini bilemezdim. Makineleri 2.500 saatte almıştım, 3.000 saatte alt takımı değiştirdiler.

BMGS sizi nasıl destekliyor?
Servis anlamında BMGS’den çok memnunuz, 7/24 hizmet alıyoruz. Onun dışında genel müdürleri, bölge müdürleri, satış temsilcisi hepsi samimi insanlar. Sattıkları makineleri unutmuyorlar, her gün ziyaret ediyorlar. Başka marka bir makine temsilcileri 10 kere ararken BMGS yetkililerini aramaya bile gerek kalmıyor. Bir makine arıza yaptığında BMGS gerekirse kendi makinesinden bir parçayı söküyor, buraya getiriyor. Ben bunu hiçbir firmada görmedim. Burada sabit kalan yetkilileri de var, yedek parça stoku da var. Orkun Group olarak bizim de ayrıca bir yedek parça stokumuz var. Makinenin kovasının durmadan yükleme yapması gerek ki para kazanılsın. Benim için işin durmaması önemli.
Bunun dışında ekipman yönetimi denilen bir bakım anlaşmamız da var. Ekipman yönetimiyle makinenin kondisyonlarını da takip ettikleri gibi bakımlarını da oradan planlıyorlar. Bakımlar, makinenin çalışmadığı zamanlara denk getirilecek şekilde planlanıyor. Dolayısıyla arızalar da tehdit yaratacak şeyler de önceden tespit edilebiliyor. Caterpillar hem üretkenliğiyle hem de ikinci el değeriyle en çok tercih edilen makine. Bu yüzden performans ve hizmet anlamında Caterpillar açık arayla lider konumda.
BMGS Trakya Şube Müdürü Alper Açıkel, Orkun Group Yönetim Kurulu Başkanı İlhan Karadeniz, BMGS Makina Satış Temsilcisi (Soldan sağa)


Yakıt tüketimiyle ilgili ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?
Makinelerde ve araçlarda takip sistemi olduğundan dolayı günlük seferleri ve yakıtları rahatlıkla izleyebiliyoruz. Yakıtta en ufak bir artış görüldüğünde BMGS’ye bildiriyoruz. Zaten biz bildirmeden onlar bize ulaşıyor. Operatörden kaynaklanıyorsa eğitim veriyorlar. Bu da bizim için ayrı bir değer. Bu işi iyi takip etmezseniz, arazide trafik ekibiniz olmazsa para kazanmanız mümkün değil.
Röportajın tamamını Forum Makina Temmuz 2015 sayısında okuyabilirsiniz...